This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Ramon Lazkano
Zilarbizi
2023

baritone saxophone & mute piano
24'

30 pages
27*35 cm
read
buy
35.20 €
Score
28.20 €
PDF Score
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« One resists by opposing the inexorable
and one resists by provoking the unexpected as well. »
« On résiste en s’opposant à l’inexorable,
et on résiste aussi en provoquant l’inattendu. »
Ramon Lazkano



Description
fr

Zilarbizi for baritone saxophone and mute piano has been commissioned by saxophonist Don-Paul Kahl. It is part of the continuity of my work with saxophone, which began with Argilunak for baritone saxophone and two cellos in 1989, followed by pieces for duo with percussion, trio with percussion and piano, and with accordion and double bass, quartet, and larger ensembles.
In Zilarbizi, mercury and its substance become the metaphor for sound to explore and unfold over time. This bright silver, quicksilver, which flows without soaking, finds its echo in the forced, saturated, and non-tempered sound of the music envisioned for the baritone saxophone, which in turn projects the sound into an echo and reverberation chamber: a piano without a pianist with the sustain pedal locked. This fraternity of two tools of sound could also be the up- rooted image of a corrosive fantasy, articulated by the new conditions of this inadequate situation. Zilarbizi would, in short, be a sound fantasy whose impregnation during its duration is the result of the emergence of oxidations and the settling of melodic and harmonic attempts.
– Ramon Lazkano 2024

• Commissioned by Don-Paul Kahl. This work received a composition grant from the Basque Government's Department of Culture.
• Premiered on February 11th 2024 at Patagonia Opera House — Patagonia, Arizona (usa) by Don-Paul Kahl.
Zilarbizi pour saxophone baryton et piano muet est une commande du saxophoniste Don-Paul Kahl. Elle s’inscrit dans la continuité de mon œuvre avec saxophone, initiée avec Argilunak pour saxophone baryton et deux violoncelles en 1989, suivie par des pièces en duo avec percussion, en trio avec percussion, en trio avec percussion et piano, avec accordéon et contrebasse, en quatuor, et dans des en- sembles plus larges.
Dans Zilarbizi, le mercure et sa substance deviennent la métaphore du son à explorer et à déployer dans le temps. Cet argent vif, quicksilver, qui coule sans imbiber, trouve son écho avec le son forcé, saturé et non-tempéré de la musique envisagée pour le saxophone baryton, qui à son tour projette le son dans une chambre d’écho et de reverbération : un piano sans pianiste avec la pédale droite bloquée. Cette fraternité de deux outils du sonore pourrait également être l’image déracinée d’une fantaisie corrosive, articulée par les nouvelles conditions de cette situation inadéquate. Zilarbizi serait, en bref, une fantaisie sonore dont l’impregnation pendant sa durée est le produit des surgissements des oxydations et la décantation des tentatives mélodiques et harmoniques.
– Ramon Lazkano 2024

• Commande de Don-Paul Kahl. Cette œuvre a reçu une aide à la composition du Département de la Culture du Gouvernement Basque.
• Création le 11 février 2024 au Patagonia Opera House — Patagonia, Arizona (usa) par Don-Paul Kahl.

Credits

  • Edited by Misael Gauchat
  • Engraving: Misael Gauchat
  • Notice layout: Maxime Barthélemy
  • Proofreading: Ramon Lazkano
Don-Paul Kahl © Jean-Charles Beaumont
© O. Roller

Composer See all


Ramon Lazkano
About
fr
1968 – *

Ramon Lazkano unveils his sounds according to various principles, from harmonic vertigo to exhaustion of pitch. The erosion of matter and the mirages of time characterize his musical personality.

Find a selection of previously unpublished scores, as well as the complete works dating from 2016 onwards and future pieces, at Maison ONA.
1968 – *

Ramon Lazkano dévoile ses matériaux selon des principes variés, allant du vertige harmonique à l’épuisement des hauteurs. L’érosion de la matière et les mirages du temps caractérisent sa personnalité musicale.

Retrouvez chez Maison ONA une sélection de pièces jusqu’alors inédites, ainsi que l’intégralité de ses œuvres composées depuis 2016 et à venir.