This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Thierry Blondeau
Blackbird
2014

violoncello & audio
8'

15 pages
24*32 cm
read
buy
39.20 €
Performance Set
1 Score & Audio
31.40 €
PDF Performance Set
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month



Description
fr

‘Blackbird’ is a piece in two parts. The first is a prelude. The instrument is built gradually from the movement of a string distended to the point of being barely audible. Tuning the instrument has always been the function of the prelude. The second part makes the instrument sing a melody. This melody is not human. It is created by an animal. It is a blackbird's sing in slow motion so that the size of the animal is that of a human. We hear how a blackbird would sing on a human scale.

As the song is unrecognizable at this speed and in this range, the electroacoustic part will play the role to unveil step by step the source of these vocalizations by gradually accelerating, render him this song and its original speed. The key to the piece one discovers at the very end.
[Thierry Blondeau]

• Premiered on 22 March 2014 during the Biennale Musique en Scène at the Musée des Moulages in Lyon, France by Séverine Ballon
• Dedicated to Séverine Ballon
'Blackbird' est une pièce en deux parties. La première est un prélude. L’instrument se construit petit à petit à partir du mouvement d’une corde distendue au point de n’être presque pas audible. Accorder l’instrument a toujours été la fonction du prélude. La seconde partie fait chanter l’instrument sur une mélodie. Cette mélodie n’est pas humaine. Elle est inventée par un animal. C’est un chant de merle ralenti de telle sorte que la taille de l’animal soit celle d’un humain. Nous entendons ce que chanterait un merle à taille humaine.

Comme son chant est méconnaissable à cette vitesse et dans cette tessiture, la partie électroacoustique jouera le rôle de dévoiler petit à petit l’origine de ces vocalises en accélérant progressivement ce chant et lui rendre sa vitesse originale. On découvre la clef de la pièce à la toute fin.
[Thierry Blondeau]

• Création le 22 mars 2014 lors de la Biennale Musique en Scène au Musée des Moulages de Lyon, France par Séverine Ballon
• Dédiée à Séverine Ballon

Credits

  • Edited by Misael Gauchat
  • Proofreading: Thierry Blondeau

Composer See all


Thierry Blondeau
About
fr
1961 – *

The music of Thierry Blondeau can be characterized by an audible construction of acoustic, spatial and instrumental data. Listening to the life within sound led to him to enlarging the area occupied by his instruments to the space in which they sound.

Find a selection of his works at Maison ONA.
1961 – *

La musique de Thierry Blondeau se caractérise par une construction audible de données acoustiques, spatiales et instrumentales. L’écoute du son vivant l'a amené à élargir le territoire de l’instrument qu’il fait entendre à l'espace dans lequel il sonne.

Retrouvez chez Maison ONA une sélection de ses œuvres.