This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
François Bayle
on poem ‘La Divina Commedia’ by Dante
Purgatoire
1972

acousmatic work
71'24

43 pages
35*27 cm
listen
read
buy
35.20 €
Score
Enquire
Performance Set Rental
1 Score & Audio
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« Let none of your steps descend, rise always. »
« Qu’aucun de tes pas ne descende, gravis toujours. »
Dante



Description
fr

Fifty years later… with the extravagance that is sometimes found in youth, this work sounds to my ears like a genuine, authentic document of that time.
It shows a new manner of designing sounds which I achieved by putting together a few simple —not to say rudimentary means: a line-generator, a breath-generator, a vibrating plate coupled with a harpsichord note the clavecin-zanzi) and, finally, voices.
The line of the narrative is both expressive and restrained, blurred and brutal, rapid and convulsive. It is dotted with words and the words themselves are carried away, as if caught up in the acoustic mass.
The light contained in the sound is worked into beams, haloes and flashes, or else we find a “lingering” matter made of light and shade, an atmosphere of penitence, which is not brightened with hope until at last the Earthly Paradise, Figure 8, allows sins to be forgotten.
In contrast with the feverishness and phonal caprice of the trials, there is organisation in the architecture of the different sections or blocks (the “figures”), which ensures the progression and regeneration of speeds and movements.
This work entitled Purgatory and based on the Divine Comedy was conceived at the same time as the Experience Acoustique and (perhaps) provides a symmetrical version of the latter: a catalogue of simple techniques and complex perceptions and also an index of acousmatic tests, which are no longer treated as a series of studies but this time as an fantastic adventure, a journey through the fire of love: that of Beatrice, personifying the “colourful melody”.
A momentous move towards the form of the perfect Sound.
[François Bayle]

• Commissioned by the French Ministry of Cultural Affairs.
• Premiered on 5 February 1973 at Théâtre Récamier — Paris, Groupe de Recherches Musicales — Service de la Recherche de l’ORTF by François Bayle.

Edited from the composer's archives, historical documentation about the project & genesis. Full transcription.
French/English publication.
Audio for performance available under licence for any use.
Cinquante ans après… avec l’outrance parfois de la jeunesse, cette œuvre sonne à mes oreilles comme un document d’époque, authentique.
Une nouvelle manière de dessiner les sons y apparaît. Elle me fut offerte par l’assemblage de quelques moyens simples, sinon rudimentaires : un générateur de lignes, un générateur de souffles, une lame vibrante couplée avec une note de clavecin, enfin des voix.
À la fois expressive et retenue, floue et brutale, rapide et convulsive, la ligne du récit est trouée de mots, les mots eux-mêmes emportés, comme pris dans la masse acoustique.
La lumière sonore y est travaillée en faisceaux, en halos, en éclairs, ou bien laisse traîner une matière en clair-obscur, une atmosphère de pénitence qui ne s’éclaircit d’espoir que lorsqu’enfin s’autorise l’oubli des fautes, au Paradis terrestre, chiffre 8…
En contraste avec la fébrilité et le caprice sonore des épreuves, ce qui est organisé c’est l’architecture des blocs ou chiffres, assurant la progression et le renouvellement des vitesses et des mouvements.
Conçu donc parallèlement à l’Expérience Acoustique, le Purgatoire de la Divine Comédie en donne (peut-être) une version symétrique : un catalogue de techniques simples et de perceptions complexes en même temps qu’un répertoire d’épreuves acousmatiques, celles-ci traitées non plus comme une suite d’études mais cette fois comme une aventure romanesque, une traversée du feu de l’amour : celui de Béatrice, personnifiant la “mélodie de couleur”.
L’élan vers la forme du Son parfait.
[François Bayle]

• Commande du Ministère aux Affaires Culturelles.
• Création le 5 février 1973 au Théâtre Récamier — Paris, Groupe de Recherches Musicales — Service de la Recherche de l’ORTF par François Bayle, projection sonore.

Credits

  • Edited by Maxime Barthélemy
  • Layout: Raphaël Wittmann
  • Translation: Edward J. P. Williams
  • Proofreading: François Bayle
© R. A. Fassey

Composer See all


François Bayle
About
fr
1932 – *

One of the major contributors to acousmatic music, François Bayle strives to promote the GRM and its values, as well as pursuing the development of the acousmonium, a multi-speaker apparatus designed for the performative projection of sounds.
As far as his music is concerned, he is known for his vast compositional cycles whose style unites articulation and fluidity, color, and energetic creation.
He lives and works under the roofs of Paris, in a house of many staircases, a window onto the present through which sounds enter and leave.

Find a selection of his works at Maison ONA.
1932 – *

Contributeur majeur du répertoire acousmatique, François Bayle œuvre au rayonnement du GRM et de ses valeurs, ainsi qu’au développement d’un dispositif de projection sonore et d’interprétation : l’acousmonium.
Musicalement, on retiendra ses vastes cycles compositionnels, dont le style allie articulation et fluidité, couleur et invention dynamique.
Il vit et travaille sous les toits de Paris, une fenêtre de présent où les sonorités entrent et sortent, dans une maison aux multiples escaliers.

Retrouvez chez Maison ONA une sélection de ses œuvres.