Gérard Pesson
after Mozart
after Mozart
Transformations du Menuet K. 355 de Mozart
Vol. 1
2008-2011
ensemble (8)
21'
44 pages
32*24 cm
© 2019 / ONA 0145 / 978-2-37166-144-8
read
buy
35.20 €
Score
28.20 €
PDF Score
177.10 €
Performance Set
1 Score & Parts
141.70 €
PDF Performance Set
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
the full catalog from 1€/month
« Composing is nothing other than prolonging the work of listening. »
« Composer n’est rien d’autre que prolonger le travail de l’écoute. »
Description
fr
For the inauguration of the Centquatre (or 104), a large arts center recently established in the former municipal funeral home (pompes funèbres) in the 19th arrondissement of Paris, city authorities commissioned works from several artists. I suggested a long-term project under the general title of 'Pompes/Circonstances' ("Pomp/Circumstances"), consisting of 104 musical actions spread over a period of four years, a total of twenty concerts performed in different venues of this huge complex (halls, workshops, stables, main hall...).
The Cairn ensemble proved a faithful performer during this long period, thanks to a piece which became something like a chorus, a serial followed by "fans": this was Mozart's Minuet K. 355, beautiful, very chromatic, written in Vienna in July 1789 (!), for which I composed twenty-seven different transformations, for different combinations, ranging from solo instruments (piano, flute) to a cappella voices, or a keyboard of glasses and a children’s guitar ensemble, to the entire Cairn ensemble in various configurations.
No trace of irreverence in this customization workshop, but quite the opposite, a deep fondness for this music that is so intertwined with the fabric of our lives. It is also a well-known fact that Mozart often surprised those who were close to him with his sense of humour and playful temperament.
[Gérard Pesson]
• Commissioned by Ville de Paris for the Centquatre
• Premiered by ensemble Cairn from 28 October 2008 to 3 February 2011
The Cairn ensemble proved a faithful performer during this long period, thanks to a piece which became something like a chorus, a serial followed by "fans": this was Mozart's Minuet K. 355, beautiful, very chromatic, written in Vienna in July 1789 (!), for which I composed twenty-seven different transformations, for different combinations, ranging from solo instruments (piano, flute) to a cappella voices, or a keyboard of glasses and a children’s guitar ensemble, to the entire Cairn ensemble in various configurations.
No trace of irreverence in this customization workshop, but quite the opposite, a deep fondness for this music that is so intertwined with the fabric of our lives. It is also a well-known fact that Mozart often surprised those who were close to him with his sense of humour and playful temperament.
[Gérard Pesson]
• Commissioned by Ville de Paris for the Centquatre
• Premiered by ensemble Cairn from 28 October 2008 to 3 February 2011
Pour l’inauguration du Centquatre, ce lieu culturel du 19e arrondissement aménagé dans les anciennes pompes funèbres municipales, la Ville de Paris a passé commande à quelques artistes. J’ai alors proposé un projet au long cours consistant en 104 actions musicales intitulées 'Pompes/Circonstances' dont la création s’est échelonnée sur quatre ans, en vingt concerts, dans divers lieux de ce vaste espace (salles de spectacle, nef,
écuries, ateliers…).
L’ensemble Cairn a été l’interprète le plus fidèle pendant cette tranche de vie, laquelle se trouvait scandée par une sorte de refrain, un feuilleton que les habitués venaient suivre : le Menuet K. 355 écrit par Mozart à Vienne en juillet 1789 (!!!) que j’ai soumis à vingt-sept transformations allant de l’instrument solo (piano, flûte), en passant par des voix a capella, un clavier de verres et un ensemble de guitares joué par des enfants, jusqu’à l’ensemble Cairn dans des configurations variables.
Aucune irrévérence dans cet atelier de customisation mais au contraire une profonde affection pour cette musique qui maille nos vies. Nous savons par ailleurs que Mozart avait de l’humour, un tempérament ludique qui surprenait toujours son entourage.
[Gérard Pesson]
• Commande de la Ville de Paris pour le Centquatre
• Créations par l'ensemble Cairn du 28 octobre 2008 au 3 février 2011
écuries, ateliers…).
L’ensemble Cairn a été l’interprète le plus fidèle pendant cette tranche de vie, laquelle se trouvait scandée par une sorte de refrain, un feuilleton que les habitués venaient suivre : le Menuet K. 355 écrit par Mozart à Vienne en juillet 1789 (!!!) que j’ai soumis à vingt-sept transformations allant de l’instrument solo (piano, flûte), en passant par des voix a capella, un clavier de verres et un ensemble de guitares joué par des enfants, jusqu’à l’ensemble Cairn dans des configurations variables.
Aucune irrévérence dans cet atelier de customisation mais au contraire une profonde affection pour cette musique qui maille nos vies. Nous savons par ailleurs que Mozart avait de l’humour, un tempérament ludique qui surprenait toujours son entourage.
[Gérard Pesson]
• Commande de la Ville de Paris pour le Centquatre
• Créations par l'ensemble Cairn du 28 octobre 2008 au 3 février 2011
Credits
- Edited by Misael Gauchat
- Engraving: Maël Bailly
- Translation: Edward J. P. Williams, Elena & Zoé Andreyev
- Notice layout: Maxime Barthélemy
- Proofreading: Gérard Pesson
Composer See all
Gérard Pesson
About
fr
1958 – *
Gérard Pesson's music is a radiography of musical gestures and rhythms, which he scrutinises with a fascinatingly refined evocative power. Within his music, the quest for the marvelous stirs up a surge of the mind, striking like a sound fit of involuntary memory.
– Ramón Lazkano
Find the complete works, dating from 2014 to future pieces, at Maison ONA.
Gérard Pesson's music is a radiography of musical gestures and rhythms, which he scrutinises with a fascinatingly refined evocative power. Within his music, the quest for the marvelous stirs up a surge of the mind, striking like a sound fit of involuntary memory.
– Ramón Lazkano
Find the complete works, dating from 2014 to future pieces, at Maison ONA.
1958 – *
La musique de Gérard Pesson est une radiographie des gestes et des rythmes musicaux, qu’il scrute avec une puissance évocatrice au raffinement fascinant. En elle, la quête du merveilleux provoque le surgissement, qui frappe telle une mémoire involontaire sonore.
– Ramón Lazkano
Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de ses œuvres composées depuis 2014 et à venir.
La musique de Gérard Pesson est une radiographie des gestes et des rythmes musicaux, qu’il scrute avec une puissance évocatrice au raffinement fascinant. En elle, la quête du merveilleux provoque le surgissement, qui frappe telle une mémoire involontaire sonore.
– Ramón Lazkano
Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de ses œuvres composées depuis 2014 et à venir.