Luc Ferrari
Préface à... et réflexion sur...
Preface to... and thoughts on...
1975-76
book
fr/eng
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36 pages
15.5*23 cm
© 2021 / ONA 0180 / 978-2-37166-179-0
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Online version Fr (p.1-18) / Eng (p.19-36)
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« If we were going to define “creation”, it would likely go against the general idea the capitalist game has imposed upon it. »
« Si on pouvait donner une définition de la création, il est probable qu'elle irait à l'encontre de l'aspect général que lui a imposé le jeu du capital. »
Description
fr
People are often tempted to sum up Luc Ferrari as someone with a lighthearted personality. With his approach he was able to express himself across a variety of relatively unexplored ranges such as humor and intimacy. But he was also politically active.
The majority of his work during the ’60s and ‘70s took on social themes such as politics, ecology, Algerian independence, access to culture, rural life, women’s liberation movements, and more. These were two decades which in France were marked by May ‘68, the “Common Program” in ‘72, and the presidential election in 1981.
This stance would translate into actions such as when he was hired as musical director at the Maison de la Culture in Amiens (1968-69), or when he appeared in media, or in his writings, as we can see here. For this first edition of the revue Action Musicale 1976-77, Luc Ferrari has penned a powerful text on his vision of society, his place and role as an artist, and thus attempts to “get society into sound”.
Digital version: online access via computer, tablet & smartphone. No download available.
The majority of his work during the ’60s and ‘70s took on social themes such as politics, ecology, Algerian independence, access to culture, rural life, women’s liberation movements, and more. These were two decades which in France were marked by May ‘68, the “Common Program” in ‘72, and the presidential election in 1981.
This stance would translate into actions such as when he was hired as musical director at the Maison de la Culture in Amiens (1968-69), or when he appeared in media, or in his writings, as we can see here. For this first edition of the revue Action Musicale 1976-77, Luc Ferrari has penned a powerful text on his vision of society, his place and role as an artist, and thus attempts to “get society into sound”.
Digital version: online access via computer, tablet & smartphone. No download available.
On est parfois tenté de résumer Luc Ferrari à une personnalité emprunte de légèreté et de désinvolture ; son approche lui permettant de s’exprimer dans de nombreux registres, assez peu explorés, comme l’humour et l’intime… mais il fut aussi quelqu’un d’engagé.
La majeure partie de son travail durant les années 60-70 abordera des thématiques sociétales, dont la politique, l’écologie, l’indépendance de l’Algérie, l’accès à la culture, la ruralité, l’émancipation féminine etc. Deux décennies françaises marquées par Mai 68, le Programme commun en 72 et l’élection présidentielle de 1981.
Cette posture se traduira aussi par des actes lorsqu’il devient responsable musical à la Maison de la Culture d’Amiens (1968-69), lors de ses interventions dans l’espace médiatique ou dans ses écrits, comme ici. Pour ce premier numéro de la revue Action musicale 1976-77, Luc Ferrari signe un texte fort sur sa vision de la société, de sa place et de son rôle en tant qu’artiste, tentant ainsi de « faire entrer la société dans le son ».
Version numérique : accès en ligne par ordinateur, tablette & smartphone. Pas de téléchargement disponible.
La majeure partie de son travail durant les années 60-70 abordera des thématiques sociétales, dont la politique, l’écologie, l’indépendance de l’Algérie, l’accès à la culture, la ruralité, l’émancipation féminine etc. Deux décennies françaises marquées par Mai 68, le Programme commun en 72 et l’élection présidentielle de 1981.
Cette posture se traduira aussi par des actes lorsqu’il devient responsable musical à la Maison de la Culture d’Amiens (1968-69), lors de ses interventions dans l’espace médiatique ou dans ses écrits, comme ici. Pour ce premier numéro de la revue Action musicale 1976-77, Luc Ferrari signe un texte fort sur sa vision de la société, de sa place et de son rôle en tant qu’artiste, tentant ainsi de « faire entrer la société dans le son ».
Version numérique : accès en ligne par ordinateur, tablette & smartphone. Pas de téléchargement disponible.
Credits
- Edited by Maxime Barthélemy
- Layout: Raphaël Wittmann
- English translation: Edward J. P. Williams
- Proofreading: Brunhild Meyer-Ferrari
Luc Ferrari © rights reserved
Silk printed cover
Composer See all
Luc Ferrari
About
fr
1929 – 2005
Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.
He had a weakness for women with accents.
Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.
He had a weakness for women with accents.
Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
1929 – 2005
N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.
Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.
Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.
N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.
Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.
Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.