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Pierre Henry
9 Propositions
1950

prepared piano
5'30

18 pages
24*32 cm
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« There should be a great many musicians
— it’s the best way for the future to be peaceful. »
« Il faudrait qu’il y ait beaucoup de musiciens :
c’est la meilleure façon pour que l’avenir soit calme. »
Pierre Henry



Description
fr

Because this is an intimate work for Pierre Henry —something only played by himself and referred to in his first concrete music experiments— the composer doesn’t specify how the piano is supposed to be prepared in the manuscript dated 1950. However, in 1970 he made sure to clean up the score which he then cataloged (Opus 8). A significant number of written sources as well as photographs and recordings contributed to and enabled the reconstitution present in this new edition.
As far as preparations are concerned, the possibilities are endless. Objects are inserted between the strings or placed on top, varying in degrees of stability. The array employed so avidly by the composer is very wide-ranging:
- pieces of wood and pencils
- rubber wedge mutes, felt washers, inner tubes
- screws, bolts, threaded rods, sewing needles, tweezers - weights, small wooden boards and strips of wood, various kinds of boxes
In his journal, he also mentions “Actions for a grand piano, complemented with boards, rods, membranes, objects, motors, bellows, liquids”.
In various sources, Pierre Henry allows for the term “prepared piano” when needing to be understood in as clear terms as possible, although he prefers “orchestral piano”.
The instrument can be amplified using room or contact microphones, especially where preparations are particularly low in volume.
Questions regarding preparations aside, the score should be considered as a set of proposals, as the term is unequivocally used here. Each of the incidents is characterized by the performer who makes decisions along several parameters:
- tempo
- dynamics
- tempo markings
- phrasing
- approaches, styles, etc.
Dans son manuscrit datant de 1950, Pierre Henry ne précise pas la façon dont doit être préparé l’instrument, puisqu’il s’agissait pour le compositeur d’une œuvre intime — jouée par lui-même ou trouvant un écho dans ses premières expériences de musique concrète. En 1970, il prend cependant le soin de mettre au propre sa partition, qu’il conservera dans son catalogue (Opus 8). Un grand nombre de sources écrites, de photographies et d’enregistrements offrent cependant des pistes de réflexion pour l'interprète.
Concernant la préparation, les possibilités sont immenses. Objets insérés entre les cordes, posés à plat ; de façon stable ou en équilibre. L’éventail d’objets pour la préparation et employés de façon avérée par le compositeur est très large :
- morceaux de bois et crayons
- cales et coins d’accordage, rondelles de feutres ou chambre à air
- vis, boulons, tige filetées, aiguilles à tricoter, pinces à épiler
- poids, planchettes, tasseaux, boîtes en tout genre
Dans son journal, il évoque aussi des « Actions sur un grand piano à queue, complété de plaques, de tiges, de peaux, d’objets, de moteurs, de souffleries, de liquides. »
Parmi les diverses sources, Pierre Henry admet le terme de “piano préparé” lorsqu’il s’agit de se faire comprendre sans ambiguïté, mais il préfère le terme de “piano orchestral”.
L’instrument pourra être amplifié, par des microphones ambiants ou de contact, en particulier dans le cas d’une préparation peu audible acoustiquement.
Hormis la question de la préparation, il faut considérer la partition comme des propositions, puisque le terme est employé sans équivoque. Chacune des parties devra être caractérisée par l’interprète, qui décidera de plusieurs paramètres :
- tempo
- nuance
- caractère
- phrasé
- mode de jeu etc.

Credits

  • Edited by Maxime Barthélemy & Misael Gauchat
  • Engraving: Daniel Fígols
  • Translation: Edward J. P. Williams
  • Proofreading: Wilhem Latchoumia & Isabelle Warnier
© L. Crespi

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Pierre Henry
About
fr
1927 – 2017

Ineluctable figurehead of this century's musical creativity, Pierre Henry discovered a balance between radicality and fervent popularity. This unique position introduced him to a large spectrum of audiences and left his experimental approach uncompromised. His legacy is that of a profoundly staggering body of work ahead of its time.

Find his monumental symphony in homage to Beethoven and his piano works at Maison ONA.
1927 – 2017

Figure incontournable de la création musicale de ce siècle, Pierre Henry a su trouver un équilibre entre radicalité artistique et ferveur populaire. Cette posture unique lui a ouvert un éventail d’audience très large tout en conservant une démarche expérimentale sans compromis. Il laisse derrière lui une œuvre profondément vertigineuse, en avance sur son temps.

Retrouvez chez Maison ONA sa monumentale symphonie en hommage à Beethoven et ses œuvres pour piano.