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Denis Dufour
Ebene Sieben
1997

acousmatic work
25'44

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« […] that might give the listener access to a sort of seventh heaven. »
« […] comme pour faire accéder l’auditeur à une sorte de septième ciel. »
Denis Dufour



Description
fr

With Ebene Sieben, I’ve tried to create a somewhat abstract work that might give the listener access to a sort of seventh heaven – ecstasy through asceticism of simple materials and lengthy processes, wherein gesture reveals spirit. Widely spaced-apart impulses (structured in sevens), long, rising glissandi, stripped-back series veering between anecdote and abstraction, gossamer choirs and celestial heralds, pulsations, repetitions, and swirls all perpetuate a sort of calm obsession. Inspired by a text written by Thomas Brando, I plunged into Hieronymus Bosch’s Garden of Earthly Delight and the memories of my explorations into the world of the night. Since this wasn’t about revealing the sources of the sounds (neither through the sounds themselves nor through any realist reconstruction), I used scansion, movement and rhythm as if heard from outside, through the wall. I also transcribed my impressions as, when among the revelers, I let myself be taken in without however dancing; accepting the noise, the smoke, the smell of bodies. I made symbolic objects of my sounds. I created transparent cabins, making glass bells ring out, making an exotic woodpecker sing, letting only the shocks hum. So I chose to serve the listener with only the essentials, leaving their imagination to construct its own rich abundance. Footsteps mark the rapture (in both senses of the term) of each of the seven stages. In order to reach your heaven and detach yourself from pleasures, you have to climb – that is, keeping your head down.
I have evoked other resonances in this piece: those of Gesang der Jünglinge (the song of youths in the furnace) and Hymnen. Because all of Stockhausen’s works seem to me to express a sort of ecstatic journey, a mystical nostalgia for Heaven, but also the obsessions and agitations of hell – paradoxical genius that my acousmatic work owes a great deal to. [Denis Dufour]
Avec Ebene Sieben je pense avoir réalisée là une œuvre plutôt abstraite, comme pour faire accéder l’auditeur à une sorte de septième ciel : l’extase avec l’ascèse de matériaux simples, de processus lents, le geste révélant l’esprit. Des impulsions largement espacées (structurées par sept…), de longs glissandi ascendants, des séquences épurées entre abstraction et anecdote, des chœurs diaphanes et des appels célestes, des pulsations, des répétitions, des tournoiements perpétuant une sorte d’obsession tranquille. Partant d’un texte d’intention de Thomas Brando, je me suis pénétré du Jardin des délices de Jérôme Bosch et de souvenirs de mes explorations dans l’univers de la nuit. Comme il n’était pas question d’en livrer l’anecdote (ni par les sons ni par une reconstitution réaliste) j’ai joué des scansions, du mouvement et des rythmes, comme écoutés à travers un mur, de l’extérieur. J’ai retranscrit également mes impressions lorsque, au milieu des danseurs, je me laissais porter sans danser, acceptant le bruit, la fumée, l’odeur des corps… J’ai fait de mes sons des objets symboliques. J’ai élaboré des habitacles transparents, j’ai fait résonner des cloches de verre, chanter un pivert exotique, bourdonner seulement les secousses… J’ai ainsi préféré offrir à l’auditeur les éléments essentiels et qu’avec son imagination il construise le foisonnement et l’abondance. Les bruits de pas marquent le gravissement (le ravissement ?) de chacune des sept étapes : pour atteindre son paradis, se détacher des plaisirs, il faut gravir – c’est-à-dire se faire grave.
J’ai convoqué dans cette œuvre des réminiscences : celles du Gesang der Jünglinge (Chant des adolescents dans la fournaise) et celles de Hymnen. Parce que toute l’œuvre de Stockhausen me semble exprimer une sorte de quête extatique, une nostalgie mystique du paradis, et aussi l’obsession, l’agitation de l’enfer. Ce qui dans mon œuvre concrète est redevable de son génie paradoxal. [Denis Dufour]

Credits

  • Commissioned by the Ina-GRM
  • Dedicated to Karlheinz Stockhausen
  • Realized on tape recorders and computer at the composer’s studio in Crest
  • Sound recordings: Denis Dufour
  • Premiered by Jonathan Prager on the GRM acousmonium at the Olivier Messiaen auditorium, Maison de Radio France, Paris, on June 13th, 1997 for the Ina-GRM’s acousmatic cycle Son-Mu 97

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Complete Acousmatic Works
vol. 1
16 CDs boxset
34 available
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© S. Berg

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Denis Dufour
About
fr
1953 – *

With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.

Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *

Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.