This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Denis Dufour
Lux tenebrae
1997

acousmatic work
22'14

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« […] to be a recognizable style in the freedom of my writing, even here. »
« […] qui font de ma liberté d’écriture un style je le crois reconnaissable, même ici. »
Denis Dufour



Description
fr

Music made for the occasion of the Acousma-Rave all-nighters using material hailing from various musical rites: powerful percussion reverberating on metallic bowls (street music), a Soprano’s bursting vibrato (opera), loops and locked grooves (musique concrète), relentlessly repeating bowing and scraping (industrial music), but also processed electronic sounds and vestiges from my Mass For Old People. I melted everything down into a gradual increase in power, a crescendo of density and acceleration. Binary rhythms darting back and forth in fuller and more outstretched respiratory motion make this piece a psychoacoustic dance. Using the digital tools of the time, I formulated the ingredients of the piece with ever the same spontaneity, even if the physical effort required is quite different to what was necessary for the tape recorders of the analog studio. In front of the computer, I’m mostly sitting down as I make my “calculation orders”.
But it’s through other means that I fill my works with energy and sensuality – by compelling the contrasts and dynamics, multiplying the sequences, capturing sounds within the most diverse reverberating spaces, refusing the dangerous ease of certain plugins whose automatic power could destroy the soul. The fundamental step of recording the sounds hasn’t varied either. It’s in the recording of the sound objects’ sequences that I craft the spirit of the future piece. In Lux Tenebrae, I first played my musical progression “live” on various sounding bodies, tracking the rhythmic variation’s every step forward and back with the microphone before amplifying it and orchestrating it through the digital studio. It’s therefore their juxtapositions and the capturing of happy coincidences, more than their ensuing transformations, that make what I believe to be a recognizable style in the freedom of my writing, even here. [Denis Dufour]
Musique de circonstance, composée pour les nuits blanches de l’acousma-rave, avec un matériau qui renvoie à divers rites musicaux : percussions puissantes et réverbérées sur cuves métalliques (musiques de rue), soprano au vibrato éclaté (opéra), boucles et sillons fermés (musique concrète), frottements et raclements répétés inexorablement (musique industrielle), mais aussi processus de sons électroniques, et réminiscences de ma Messe à l’usage des vieillards. J’ai fondu le tout dans une idée de montée en puissance, de crescendo de densité et d’accélération, rythmé binaire en va-et-vient, comme une respiration de plus en plus pleine et tendue, faisant de cette pièce une danse psychoacoustique. Avec les moyens numériques d’alors j’ai élaboré les ingrédients de l’œuvre avec toujours la même spontanéité, même si l’investissement physique est bien différent de celui qu’exigeaient les magnétophones du studio analogique : devant l’ordinateur, c’est principalement assis que je travaille et envoie mes “ordres de calcul”. C’est par d’autres moyens que je gonfle d’énergie et de volupté mes œuvres, en forçant les contrastes et les dynamiques, en multipliant les plans sonores, en captant les sons dans des espaces de réverbération les plus divers, en refusant aussi la facilité dangereuse de certains filtres de transformation, dont la puissance automatique risquerait de détruire l’âme. L’étape primordiale de la prise de son non plus n’a pas varié. C’est dans l’enregistrement des séquences, des objets sonores que j’élabore l’esprit de l’œuvre à venir. Dans Lux tenebrae, j’ai joué ma progression musicale d’abord en live, sur divers corps sonores, traquant au micro chaque avancée et chaque repli de la variation rythmique avant de l’amplifier et de l’orchestrer par les moyens du studio numérique. Ainsi, plus que leurs transformations, ce sont leurs juxtapositions et la captation d’heureuses coïncidences qui font de ma liberté d’écriture un style je le crois reconnaissable, même ici. [Denis Dufour]

Credits

  • Realized on tape recorders and computer at the composer’s studio in Crest
  • Sound recordings: Denis Dufour
  • Premiered by Jonathan Prager on the Motus acousmonium at Le Mediator, Perpignan, on November 14th, 1997 for the Acousma-rave during the Aujourd’hui Musiques festival

Record See all


Complete Acousmatic Works
vol. 1
16 CDs boxset
34 available
Buy
© S. Berg

Composer See all


Denis Dufour
About
fr
1953 – *

With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.

Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *

Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.