Luc Ferrari
Tautologos I
1961
acousmatic work
5'
© 2018 / ONA 0310
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« I recorded what was going on.
What was or wasn’t going on, in fact. »
What was or wasn’t going on, in fact. »
« J’enregistrais ce qui se passait.
Ce qui se passait ou ce qui ne se passait pas d’ailleurs. »
Ce qui se passait ou ce qui ne se passait pas d’ailleurs. »
Description
fr
If supporters of rhetoric criticise Tautology which they accuse of being a “useless repetition of the same idea in different terms”, music has, for centuries, abundantly justified its use. What is musical development, in its organic growth, but a tautology ordered by mysterious, sometimes obscure laws of nature and life?
This musical work uses a progressively complex sound material: on the one hand, some short, simple sounds are brought together to produce complex ensembles, on the other, complex sounds are subjected to musical developments. The time for prospecting is over. Syntax comes out of a sol-fa and a meaningful statement from the syntax. But the voice of the deep, born of the meeting of sound objects with the consciousness that tries to comprehend, is a question rather than a succession of certitudes: exactly the opposite of rhetoric.
This musical work uses a progressively complex sound material: on the one hand, some short, simple sounds are brought together to produce complex ensembles, on the other, complex sounds are subjected to musical developments. The time for prospecting is over. Syntax comes out of a sol-fa and a meaningful statement from the syntax. But the voice of the deep, born of the meeting of sound objects with the consciousness that tries to comprehend, is a question rather than a succession of certitudes: exactly the opposite of rhetoric.
Si la rhétorique proscrit la Tautologie qu’elle définit comme la “répétition inutile d’une même idée en des termes différents”, la musique en a fait, depuis des siècles, un usage abondamment justifié. Qu’est-ce donc, dans sa croissance organique, qu’un développement musical, sinon une tautologie commandée par des lois mystérieuses, obscures parfois, de la nature et de la vie ?
Cette pièce musicale met en œuvre un matériau sonore de complexité croissante : d’une part quelques sons brefs, simples sont agglomérés pour produire des ensembles complexes, d’autre part des sons déjà complexes sont soumis à un développement musical. Le temps des prospections est dépassé. Voici que d’un solfège une syntaxe est issue et, de la syntaxe, une parole chargée de sens. Mais la parole des profondeurs, née de la rencontre de l’objet sonore et de la conscience qui l’appréhende, est une interrogation plutôt qu’un enchaînement de certitudes : tout le contraire d’une rhétorique.
Cette pièce musicale met en œuvre un matériau sonore de complexité croissante : d’une part quelques sons brefs, simples sont agglomérés pour produire des ensembles complexes, d’autre part des sons déjà complexes sont soumis à un développement musical. Le temps des prospections est dépassé. Voici que d’un solfège une syntaxe est issue et, de la syntaxe, une parole chargée de sens. Mais la parole des profondeurs, née de la rencontre de l’objet sonore et de la conscience qui l’appréhende, est une interrogation plutôt qu’un enchaînement de certitudes : tout le contraire d’une rhétorique.
Credits
- Commissioned by Herman Scherchen, produced at his Gravesano studio
- Premiered on 18 July 1962, Salle du Ranelagh, Paris Expériences 62, Service de la recherche de la radio-télévision française
- 4-tracks version for public events
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Luc Ferrari
About
fr
1929 – 2005
Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.
He had a weakness for women with accents.
Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.
He had a weakness for women with accents.
Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
1929 – 2005
N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.
Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.
Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.
N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.
Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.
Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.