Luc Ferrari
Les émois d'Aphrodite
1986-98
piano, clarinet, percussion, 2 samplers & audio
25'
© 2018 / ONA 0334
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« These are episodes in an invisible woman’s life. »
« Ce sont les épisodes de la vie d’une femme invisible. »
Description
fr
These are episodes in an invisible woman’s life. I’m quite fond of Aphrodite, she’s so far away that you can’t see her, and yet she has endured through time, despite people finding her immodest, despite being burned several times during the Inquisition. So, I humbly started evoking her frisson, though I end up forgetting her in the web of the music…
From the 1986 version, I kept the feel of the piece, which moves like a sort of disjointed rock music. I added some harmonic ‘manipulations’, or a progression towards a disjointed harmony, which corresponds to my current interests. Lastly, by introducing the samplers, I could convey the live quality of time, and disjoin the timbres.
[Luc Ferrari]
From the 1986 version, I kept the feel of the piece, which moves like a sort of disjointed rock music. I added some harmonic ‘manipulations’, or a progression towards a disjointed harmony, which corresponds to my current interests. Lastly, by introducing the samplers, I could convey the live quality of time, and disjoin the timbres.
[Luc Ferrari]
Ce sont les épisodes de la vie d’une femme invisible. Moi, Aphrodite, elle me plaît bien, elle est à la fois si loin qu’on ne peut la voir, mais aussi, elle a traversé les temps malgré qu’on ait pu la trouver impudique, malgré qu’on l’ait brûlée plusieurs fois pendant l’Inquisition. Et puis, elle danse.
Alors, modestement, je me suis mis à évoquer ses émois, même si je l’oublie dans les fils de la musique… et c’est pour ça que je donne les titres des différentes parties, mais est-ce une indication ?
Une première danse — un morceau de peur — une deuxième danse — un mouvement d’amusement — une troisième danse — une bonne portion de trip charnel — enfin, une danse sauvage d’Aphrodite.
Oui, je ne sais pas si ça éclaire grand chose…
[Luc Ferrari]
Alors, modestement, je me suis mis à évoquer ses émois, même si je l’oublie dans les fils de la musique… et c’est pour ça que je donne les titres des différentes parties, mais est-ce une indication ?
Une première danse — un morceau de peur — une deuxième danse — un mouvement d’amusement — une troisième danse — une bonne portion de trip charnel — enfin, une danse sauvage d’Aphrodite.
Oui, je ne sais pas si ça éclaire grand chose…
[Luc Ferrari]
Credits
- Premiered on 9 December 1986 by P. Dubuisson, F. Cremer & P. Cueco at Péniche Opéra, Paris
- Reworked in 1998
Composer See all
Luc Ferrari
About
fr
1929 – 2005
Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.
He had a weakness for women with accents.
Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.
He had a weakness for women with accents.
Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
1929 – 2005
N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.
Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.
Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.
N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.
Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.
Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.