This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Bernard Parmegiani
L’Œil écoute
1970

acousmatic work
19'21

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« Maybe, from looking too hard, man has forgotten to listen. And the eye, having become the “solitary wanderer” can only hear what disturbs it. »
« Peut-être qu'à trop regarder, l'homme finit par ne plus écouter. Et l'œil, devenu “un promeneur solitaire” n'a d'oreilles que pour ce qui l'agresse. »
Bernard Parmegiani



Description
fr

Right on the outset, struck by the musical sonorities inside a train, the journey this piece is inviting you on is woven with different material and awakens our own imagination to comprehend the sounds, the power to guide those sounds into our inner labyrinths rather than follow them to Piura. This form of auditory contemplation tries to gives us time to wander away from our usual, all too familiar territories. Maybe, from looking too hard, man has forgotten to listen. And the eye, having become the “solitary wanderer” can only hear what disturbs it. This is what I meant when I created the piece in 1970. [Bernard Parmegiani]

Movements: Train de passage + Passage d’insectes + Accords passagers + Transition + Harmonique + Signes (1) + Souffles + Signes (2) + Expansion + Alternatif
Dès le premier instant, happés par la sonorité musicale perçue à l’intérieur d’un train, le voyage que propose cette pièce tissée de différentes matières, suscite en nous des climats propres à redonner à notre imagination un pouvoir sur les sons : celui de les guider dans nos labyrinthes secrets plutôt que de les suivre en Panurge. Cette forme de contemplation (auditive) tente de nous rendre ainsi disponible pour nous égarer hors des limites de nos habituels territoires par trop reconnus.
Peut-être qu’à trop regarder, l’homme nit par ne plus écouter. Et l’œil, devenu le “promeneur solitaire” n’a d’oreilles que pour ce qui l’agresse, disais-je lors de la création de la pièce en 1970. [Bernard Parmegiani]

Mouvements : Train de passage + Passage d’insectes + Accords passagers + Transition + Harmonique + Signes (1) + Souffles + Signes (2) + Expansion + Alternatif

Credits

  • Premiered during Festival Gulbelkian in Lisbon, May 9th 1970
  • Initial version along with video by the composer after pictures by Walerian Borowczyk
Bernard Parmegiani's eye © Borowczyk

Record See all


L'Œil écoute

1 CD + Booklet
11 available
Buy

Record See all


Selected works — Boxset

12 CDs boxset
0 available
Details
© G. Vivien

Composer See all


Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013

Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013

Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.