This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Bernard Parmegiani
Pour en finir avec le pouvoir d'Orphée
1972

acousmatic work
23'22

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
high res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« Whether these cycles or repetitions are of a cosmic, organic or biological nature,
does not prevent them from also being musical […] »
« Que ces cycles ou ces répétitions soient de nature cosmiques, biologiques, émotionnelles, organiques, ils sont aussi musicaux […] »
Bernard Parmegiani



Description
fr

“En finir” was settling scores with stylistic choices, sometimes too familiar. Here, the sound kinetics do not manifest through masses or agglomerates, but through individual sounds with their own internal movement: superimposed trajectories, cycles of evolving tones. Whether these cycles or repetitions are of a cosmic, organic or biological nature, does not prevent them from also being musical and centered around vital rhythms. [Bernard Parmegiani]

6 movements:
- Faire (6'51)
- Défaire (2'11)
- Kaléidoscope 1 (2'53)
- Kaléidoscope 2 (4'23)
- L'oscillée (3'28)
- Unisson des voix (5'01)
Selon Oupspensky, il est possible qu' « un des pouvoirs de la musique répétitive par le jeu d'une seule note, à peine modulée, indéfiniment prolongée, réside dans sa faculté à développer des octaves intérieures, inaudibles aux oreilles mais que perçoit notre centre émotionnel ». Le temps devient alors durée qui incite à une écoute méditative. Mais pour parvenir à cet état il nous faut prêter une constante attention à des phénomènes dont le caractère est cyclique, et par là même répétitif.
“Pour en finir” ne fut en fait pour moi qu'un règlement de compte avec certains choix stylistiques, certaines formes trop familières.
Ici, la cinétique des sons ne se manifeste plus à travers des masses ou des agglomérats mais à travers des unités sonores douées chacune d'un mouvement interne ; superpositions de trajectoires, cycle avec évolution du timbre. Que ces cycles ou ces répétitions soient de nature cosmiques, biologiques, émotionnelles, organiques, ils sont aussi musicaux ; et ils donnent lieu, pour le compositeur que je suis, à des jeux formels et sonores concret/abstrait, organisés sur des rythmes vitaux. [Bernard Parmegiani]

6 mouvements :
- Faire (6'51)
- Défaire (2'11)
- Kaléidoscope 1 (2'53)
- Kaléidoscope 2 (4'23)
- L'oscillée (3'28)
- Unisson des voix (5'01)

Credits

  • Premiered with a choreography by Vittorio Biagi, at the Celestins Cloister during The Avignon Theatre Festival, on 3rd August 1972
  • 1974 Version
  • Initially a mixed media piece for 2 jew's-harps players and tape (1971)
Bernard Parmegiani introducing the piece, Avignon 1972

Record See all


Selected works — Boxset

12 CDs boxset
0 available
Details
© G. Vivien

Composer See all


Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013

Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013

Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.