This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Bernard Parmegiani
La Table des Matières
1979

acousmatic work
19'02

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« It is then captivating to seize the spirit of the material
by reinforcing its natural characteristics […] »
« Il est alors captivant de saisir l’esprit de la matière
en accusant les caractères qui constituent sa nature […] »
Bernard Parmegiani



Description
fr

This is a broad “Table”, gathering numerous materials. Just like in their natural environment, they transform and induce each other. The only difference being that whereas nature can trigger changes of states (fluid/solid, liquid/gas) music cannot do so without resorting to technical and, as much as possible, musical tricks. From an auditory point of view, it is the naming that identifies a number of sound materials. Nothing, in this context, can distinguish two noises, from very different sources and sometimes nature, from each other. The natural and the artificial are strangely merging to a limit defined by an index suddenly reminding us how the apparently simple, but dynamic natural energy resists the energetic logic of our electronic devices (the artificial). However, what is playful, generally surprising, with the former items can become a musical game through “instrumental gestures” with the very machines they originate from. It is then captivating to seize the spirit of the material by reinforcing its natural characteristics and involving it in a new game meant to shape its life in a remote environment, far from its original purpose. ‘La Table des Matières’ is also a summary of different ideas I had explored in previous works (‘L’Œil écoute’, ‘Capture éphémère’, ‘De Natura Sonorum’, ‘Dedans-Dehors’). These ideas also helped me reactivate the sound “materiology” held dear in my mind. [Bernard Parmegiani]

This concert suite is an excerpt taken by the composer from his musical ‘Mess Media Sons’ (Mess Media Sounds), premiered on 28th April 1979 at the French Radio House. This “musical action” brought together the composer, two “humanspeakers”, (Michel Redolfi and Frank Royon Le Mée), and a recorded tape.
Cette “Table” est large et les matières sont nombreuses. Tout comme dans leur milieu naturel, celles-ci se métamorphosent, s’induisent les unes les autres. À cette différence près que la nature nous offre des changements d’état (fluide / solide ; liquide / gazeux) auxquels la musique ne peut prétendre sans avoir recours à des artifices techniques et, dans la mesure du possible, musicaux. Auditivement, c’est par leur nomination que s’identifient certaines matières sonores. Rien en effet ne distingue a priori et dans ce contexte, deux bruits entre eux de source et quelquefois même de nature très disparates. Le naturel et l’artificiel se confondent étrangement jusqu’à une limite marquée par un indice nous rappelant subitement que l’énergie dynamique du naturel, apparemment si simple, résiste à la logique énergétique de nos appareils électroniques (l’artificiel). Mais ce qui est jeu, généralement surprise, de la part des premiers, peut devenir jeu musical à travers les “gestes instrumentaux” accomplis sur les mêmes appareils dont ils sont issus. Il est alors captivant de saisir l’esprit de la matière en accusant les caractères qui constituent sa nature et d’entreprendre avec elle un jeu propre à lui donner une forme de vie dans un milieu pour lequel elle n’avait pas été promise. “La Table des Matières” est aussi une synthèse des idées différemment abordées dans certaines pièces antérieures (‘L’Œil écoute’, ‘Capture éphémère’, ‘De Natura Sonorum’, ‘Dedans-Dehors’) et c’est également à travers ces idées la reconsidération d’une matériologie sonore chère à l’auteur. [Bernard Parmegiani]

Cette suite de concert a été tirée par le compositeur de son spectacle musical ‘Mess Media Sons’, créé le 28 avril 1979 à la maison de Radio France. Cette “action musicale” réunissait autour de la bande magnétique le compositeur et deux “homo-parleurs”, Michel Redolfi et Frank Royon Le Mée.

Credits

  • Premiered at the 104 Studio of the French Radio House in Paris on April 28th 1979
  • 2007 version
Bernard Parmegiani during a performance, St-Rémy 1978

Record See all


Selected works — Boxset

12 CDs boxset
0 available
Details
© G. Vivien

Composer See all


Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013

Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013

Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.