This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Bernard Parmegiani
La Création du monde | Métamorphose du vide
1984

acousmatic work
23'03

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« With ears of flint, within the sonic mass, we carved — the object. »
« Nous avons taillé, l’oreille en silex, dans la masse sonore — l’objet. »
Bernard Parmegiani



Description
fr

It was not Genesis according to the Bible, much too anecdotal, that inspired my itinerary, but rather scienti c and para-scienti c books by Hubert Reeves, Carl Sagan, Robert Clarke, Steven Weinberg, that gave me the main markers. The words that describe astrophysical phenomenon are incentive enough to stimulate our musical imagination and feed this world’s reverie. Nothing is more exciting for it than a paradoxical acousmatic vision of the creation of the world. [Bernard Parmegiani]

The work is divided into three distinctive opus, qualified by the composer as “periods” which can be proposed separately:
1. ‘Lumière noire’ (17'36)
2. ‘Métamorphose du vide’ (23'11)
3. ‘Signes de vie’ (32'00)

MÉTAMORPHOSE DU VIDE
(METAMORPHOSIS OF VACUUM) (23’03)
In chronological order: Lumière (Light), Jeux de configurations (Games of Configurations), Echos/mélopée (Echoes/Melopoeia).

Something takes on shape, heat, light, movement, anarchic bodily vibrations. Everything is “existential energy”.
Contrasting with ‘Lumière noire’ (Black Light), this movement exploits resinous sounds and offers layers of colorations that superimpose and connect. The internal dynamics of these layers, whose pitches are spread between a very low area and an overly high one, is masked by the presence of vibrated sounds, more or less emphasised, at different speeds. Light accompanies the long continuum of increasingly compact vibrations that change into harmonic accumulations. They are themselves diluted, contracted, creating short lived colours effects, sliding masses of more or less complex sounds, iterations of selective events following each other at different accelerando-slowregular speeds. After this progressive and continuous filling up of the vacuum, the end of this movement announces, through an almost melodic chant, the supreme consecration of those long and slow transformations: signs of life. [Bernard Parmegiani]
Ce n’est pas la genèse biblique (au caractère trop anecdotique) qui a inspiré mon itinéraire. Des ouvrages scientifiques ou para-scientifiques (Hubert Reeves, Carl Sagan, Robert Clarke, Steven Weinberg) m’ont fourni les principaux points de repère. Les mots qui décrivent les phénomènes de l’astrophysique sont suffisamment incitatifs pour provoquer l’imagination musicale et nourrir cette rêverie du monde. Rien n’est plus excitant pour celle-ci qu’une paradoxale vision acousmatique de la création du monde. [Bernard Parmegiani]

L’œuvre se compose de trois opus distincts, qualifiés par le compositeur de “périodes” qui peuvent être proposées séparément :
1. ‘Lumière noire’ (17'36)
2. ‘Métamorphose du vide’ (23'11)
3. ‘Signes de vie’ (32'00)

MÉTAMORPHOSE DU VIDE (23’03)
Successivement : Lumière ; Jeux de configurations ; Échos / mélopée.

Quelque chose devient forme, chaleur, lumière, mouvement, vibrations corpusculaires anarchiques. Tout est “énergie d’existence”.
En opposition à ‘Lumière noire’ ce mouvement use de sons timbrés et propose des couches de colorations qui se superposent ou s’enchaînent. La dynamique interne de ces couches, dont les hauteurs se répartissent entre une zone très grave et suraiguë, est masquée par la présence de sons vibrés plus ou moins accentués, à des vitesses variables.
La lumière est présente à travers un long continuum de vibrations de plus en plus compactes qui se métamorphosent en accumulations harmoniques. Elles-mêmes dilatées, contractées, elles engendrent des jeux de couleurs très brefs, des glissements de masses sonores plus ou moins complexes, des itérations d’événements ponctuels qui se succèdent selon des temps de vitesse accelerando-lents-réguliers. Suite à ce peuplement progressif et continuel du vide, la fin de ce mouvement annonce à travers une mélopée, quasi mélodique, la suprême consécration de ces longues et lentes transformations : les signes de la vie. [Bernard Parmegiani]

Credits

  • The integral version was premiered at the 1984 Acousmatic Cycle, 104 Studio of the French Radio House in Paris on May 14th 1984
  • 4-track long version (39'27) for public events, short version (23'03) only stereo
Bernard Parmegiani in his studio, Villebon 1983 © Vivien

Record See all


Selected works — Boxset

12 CDs boxset
0 available
Details
© G. Vivien

Composer See all


Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013

Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013

Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.