Bernard Parmegiani
Exercisme 2
1985
acousmatic work
27'22
© 2018 / ONA 0471
listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
the full catalog from 1€/month
« With ears of flint, within the sonic mass, we carved — the object. »
« Nous avons taillé, l’oreille en silex, dans la masse sonore — l’objet. »
Description
fr
Four pieces composed between 1985 and 1989 are gathered under this title ‘Exercismes’. The title is a play on words between “exercise” and “exorcism”, a fine example, once again, of the Parmegianian tension between asceticism and immoderation. The fourth ‘Exercisme’, later retrieved from the composer’s catalogue, was composed for the UPIC, a computerised musical composition tool, devised by the composer Iannis Xenakis and developed at the CEMAMu.
EXERCISME 2 (EXERCISM N° 2) (1985, 27’22)
This second ‘Exercism’, just meant for tape, was created for the same concert as the previous one. The original trembling rumble opens the piece, also made up of successively linked sequences, including the magnificent “mobile perpetuum” with massive punctuations and a very broad and slow final crescendo.
EXERCISME 2 (EXERCISM N° 2) (1985, 27’22)
This second ‘Exercism’, just meant for tape, was created for the same concert as the previous one. The original trembling rumble opens the piece, also made up of successively linked sequences, including the magnificent “mobile perpetuum” with massive punctuations and a very broad and slow final crescendo.
Sous ce titre sont regroupées quatre pièces composées entre 1985 et 1989. Le mot est un néologisme oscillant entre exercice et exorcisme, c’est dire qu’il exprime, une fois de plus, la tension parmégianienne entre ascèse et dépense. Le quatrième ‘Exercisme’, à ce jour retiré du catalogue, a été composé pour le système UPIC, outil de composition musicale assistée par ordinateur, inventé par le compositeur Iannis Xenakis et développé au CEMAMu.
EXERCISME 2 (1985, 27’22)
Ce second ‘Exercisme’, pour bande seule, fut créé au même concert que le précédent. Un grondement tremblé originel ouvre la pièce, elle aussi constituée de séquences successives enchaînées, dont un magnifique “perpetuum mobile” aux ponctuations massives, et un très ample et lent crescendo final.
EXERCISME 2 (1985, 27’22)
Ce second ‘Exercisme’, pour bande seule, fut créé au même concert que le précédent. Un grondement tremblé originel ouvre la pièce, elle aussi constituée de séquences successives enchaînées, dont un magnifique “perpetuum mobile” aux ponctuations massives, et un très ample et lent crescendo final.
Credits
- Premiered at the 1985 Acousmatic Cycle at the 104 Studio of the French Radio House in Paris on February 25th 1985
© G. Vivien
Composer See all
Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013
Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.
His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.
Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.
His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.
Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013
Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.
Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.
Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.
Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.
Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.
Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.