This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Bernard Parmegiani
Un arbre… c'était le mien !
1987

acousmatic work
19'39

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« One day, the wind, as it penetrates, makes it sing. »
« Un jour, le vent y pénétrant le fait chanter. »
Bernard Parmegiani



Description
fr

There is nothing strange about a tree dying.
Born in the belly of the earth, which it slowly pierces, it seeks verticality, tearing itself away from the heaviness of its radiating roots, passionate for light, with the sky as its target.
If the tree is the one whose every detail we have been watching for years, with a bird-gaze that has perched itself every day on each branch and zigzag; if daydream has hung itself there with no other purpose than feeling good there, then its arborescence has drawn inside us the intimate network of our wanderings, so many lines that lead us vertically outside time, whose horizontality sometimes makes us cumbersome.
This tree is dead, and I dedicate this music to it, to the one whose leaves could rustle musically, brushed by an invisible bow. The tree is wooden, made of slits, hollows and holes: and so it resonates. An instrument with no use. One day, the wind, as it penetrates, makes it sing.
At this point electronics takes hold of the crackings of this fifth material, of repeated shocks, of the sounds of the cracking and breaking of the wood... Is this a new way of working the tree, by making it switch suddenly from its eternal and silent upstanding situation to join the ranks of sound bodies, articulated for the sole purpose of being composed and metamorphosed into a music which, when all is said and done, stems from its apparent silence? [Barnard Parmegiani]
Rien d’étrange à ce qu’un arbre meurt.
Né dans le ventre de la terre qu’il perce lentement, il cherche sa verticale, s’arrachant à la pesanteur de ses racines rayonnantes, épris de lumière, le ciel est sa cible. Si cet arbre est celui que notre regard a détaillé durant des années, regard-oiseau qui s’est quotidiennement posé sur chaque branche, ligne brisée ; si la rêverie s’y est suspendue sans autre objet que d’y être bien, alors son arborescence a dessiné en nous le réseau intime de nos divagations, autant de lignes qui nous conduisent verticalement hors du temps dont l’horizontalité parfois nous alourdit.
Cet arbre est mort, je lui dédie cette musique, à lui dont les feuilles pouvaient musicalement bruire, frottées par un invisible archet. L’arbre est de bois, fait de fentes, de creux et de trous : donc il résonne. Instrument sans usage. Un jour, le vent y pénétrant le fait chanter. Ici l’électronique s’empare des craquements de cette cinquième matière, des chocs répétés, des craquements, des brisures de ce bois.... Est-ce là une nouvelle manière de travailler l’arbre que de le faire passer subitement de son éternelle et silencieuse situation dressée, au rang de corps sonores, articulés à la seule fin d’être composés, métamorphosés en une musique qui, somme toute, est issue de son silence apparent ? [Barnard Parmegiani]

Credits

  • Commissioned by GMEB
  • Premiered during Festival international de Musique électroacoustique of GMEB, Bourges (France) on June 4th 1987
© Bernard Parmegiani
© G. Vivien

Composer See all


Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013

Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013

Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.