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Bernard Parmegiani
Le présent composé
1991

acousmatic work
23'45

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« “I” includes the instant, which in turn composes us. »
« “Je” compose l’instant, celui-ci me compose. »
Bernard Parmegiani



Description
fr

LE PRÉSENT COMPOSÉ (THE COMPOSED PRESENT)
1. Temps figé (Set time)
2. Intermittence (Intermittence)
3. Présence (Presence)
4. Temps pulsé (Pulsated Time)

This title could have been used for a number of works, provided we agree on the meaning of the word “present”. Here, I would like to be more radical: the present suggested in this title is in fact the “instant” that Bachelard describes as the only reality of time, the addition of which makes up duration. We create a duration of our own through our way of experiencing and composing it. “I” includes the instant, which in turn composes us. The purpose of mechanical or well thought of actions is to drive the instant towards a composed continuity.
From the latter surges another one… that, in turn… death and resurrection of the instant! A intertwining of actions and reactions. Another aspect of this instant/present dichotomy is the daily sound reality. “Give us our sounds”… so that our secret lives can be reorganized in harmony and disharmony of what was left for us to understand. From the most familiar to the most anonymous sounds, from those we create or endure, we are a locus of resonance for others and we would like that resonance to last forever. Just simply the beginning of something “indefinite”. If we asked time to stop moving forward, to “immobilise a possible future” as Vladimir Jankelevitch would say, to bask in this illusory situation where time is “frozen”. Nothing goes! Frozen time eats time. In the opposite direction, we must pursue the ephemeral, the flesh of the present, the core of the moment. Its strength resides in its transience. Like a sharp point, it enters us unconsciously, sometimes deeper, reaching what we seek to discover, big underground water tables where the past gushes, the paradoxical echo of the present. [Bernard Parmegiani]

‘Plain-temps’ is a triptych composed between 1991 and 1993, including ‘Présent composé’ (Composed Present), ‘Entre-temps’ (Mid-time) and ‘Plain-temps’ (Plain Time). It is probably in these pieces that the power of Orpheus is most kept at a bay —in a quiet manner— and without resorting to either exercise or exorcism. The sound material is lighter, airier and more rare. Silences come through. Everyday sounds (doors, voices, footsteps, birds, insects, falling leaves, atmospheres, etc.), all “ephemeral” recordings, are set like recurrent anchors the musical meditation comes back to probe. They add to the “indifferent” and monastic beats of the clock (the same beats that structure ‘Entre-temps’ and return in ‘Plain-temps’). The concern seems to have moved: it is not so much a question of being carried away as to ask ourselves what can carry us away. This can be experienced in the “slowed down” and “measured” beats of Présence (third movement of ‘Présent composé’), or the beginning of ‘Entre-temps’ where we seem to be listening to the birth of musical duration through the slow set up of unrelated sound weavings. [Bernard Parmegiani]
LE PRÉSENT COMPOSÉ
1. Temps figé (Set time)
2. Intermittence (Intermittence)
3. Présence (Presence)
4. Temps pulsé (Pulsated Time)

Titre qui pourrait s’appliquer à bon nombre d’œuvres. Il suffirait de s’entendre sur le sens donné au “présent”. Ici, je serai plus radical : le présent qu’évoque ce titre est en réalité l’instant. Cet instant que Bachelard nous décrit comme la seule réalité du temps, et dont la multitude constitue la durée, une durée que nous rendons intimement nôtre par notre façon de la vivre, de la composer. “Je” compose l’instant, celui-ci me compose. Actes machinaux, réfléchis, dont le but est d’infléchir l’instant vers une continuité composée. De cette dernière surgit un autre… qui à son tour… Mort et résurrection de l’instant ! Entrelacs d’actions et de réactions. Autre aspect de cet instant / présent celui de la réalité sonore quotidienne. “Donnez-nous nos sons”… afin que notre intimité se recompose dans l’harmonie et la dysharmonie de ce qui nous est donné à entendre. Des sons familiers aux plus anonymes, de ceux que nous créons ou que nous subissons, nous sommes un lieu de résonance pour les uns comme pour les autres. On souhaiterait que cette résonance se prolonge indéfiniment. Simplement l’amorce d’un “indéfiniment”. On demanderait au temps de ne plus avancer, d’immobiliser un devenir dirait Vladimir Jankélévitch, de baigner dans cette illusoire situation où le temps est “gelé”. Rien ne va plus ! Le temps gelé mange du temps. Il faut poursuivre. À l’opposé, l’éphémère, chair du présent, noyau de l’instant. Sa force tient dans sa brièveté. Comme une pointe, il nous pénètre inconsciemment, parfois plus profondément, atteignant en nous les faisant découvrir, de grandes nappes souterraines d’où jaillit le passé, écho paradoxal du présent. [Bernard Parmegiani]

‘Plain-temps’ est un triptyque composé entre 1991 et 1993, constitué du ‘Présent composé’, d’‘Entre-temps’ et de ‘Plain-temps’. C’est dans ces trois pièces, peut-être, que le pouvoir d’Orphée, très sereinement, est le plus tenu à distance —et sans qu’il soit besoin pour cela d’exercice, ni d’exorcisme. La matière sonore se fait plus aérienne, plus rare. Des silences percent. Les sons réalistes (portes, voix, pas, oiseaux, insectes, feuilles tournées, atmosphères, etc.), qui sont autant de “captures éphémères”, sont récurrents et semblent agir comme des points d’ancrage que la méditation musicale revient toujours interroger. Sans parler des battements “indifférents” et monastiques de la pendule (battements qui structurent ‘Entre-temps’, et reviennent dans ‘Plain-temps’). Le propos semble s’être déplacé : il s’agit moins d’être emporté que de s’interroger sur ce qui emporte —ainsi qu’en témoigne le temps “ralenti” et “ausculté” de Présence, (troisième mouvement du ‘Présent composé’), ou le début d’‘Entre-temps’, où il nous semble assister, au travers de la lente mise en place du tissage sonore d’éléments disparates, à la naissance même de la durée musicale. [Bernard Parmegiani]

Credits

  • Premiered during the 1991 Cycle Acousmatique, at the Studio 104 of the French Radio House in Paris on April 19th 1991
  • 2006 version
Bernard Parmegiani, during applause 1991

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Selected works — Boxset

12 CDs boxset
0 available
Details
© G. Vivien

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Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013

Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013

Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.