This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Bernard Parmegiani
Au gré du souffle le son s'envole
2006

acousmatic work
20'03

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« [...] the sound then becomes a bird
whose flight beats the silence. »
« […] le son devient alors un oiseau
dont l’envol bat le silence. »
Bernard Parmegiani



Description
fr

The only sound material here is white noise that is precisely the hiss/breath, in the technical as in the organic sense of the word. “The breath/hiss draws from what it meets before expiring through another breath/hiss, provoking new presences, new types of shifting ‘dreamlike’ shapes. Sound then becomes a bird whose wings strike the silence.’ This piece takes up the idea in ‘Plain-souffle’, a 1972 piece, the temporary second part of ‘Pour en finir avec le pouvoir d’Orphée’. “Its interaction with a new space through renewed shapes justifies its autonomy just as the meaning conveyed by its title does.” [Régis Renouard-Larivière based on Bernard Parmegiani's notes]
…s’envole et s’effiloche, illusion de sa perte dans l’espace, et s’en retourne, chargé d’un principe créateur.

‘Au gré du souffle…’ représente le souhait d’un retour et la modification de ‘Plain souffle’ (dernier mouvement de ‘Pour en finir avec le pouvoir d’Orphée’, 1972). Cette seconde partie qui prenait alors appui sur la cinétique des sons développée dans la première, à travers des cycles avec évolution des timbres et des répétitions, ne m’apparaît plus aujourd’hui comme nécessairement dépendant. Sa conjugaison avec un nouvel espace au travers de formes renouvelées justifie son autonomie tout autant que le sens donné par son titre.
J’ai cependant conservé la notion de jeu sur la transformation des formes musicales en utilisant un unique matériau sonore : le bruit blanc. Car pour le compositeur de musique électroacoustique, le terme de souffle peut s’entendre de deux façons : une acceptation technique et une autre organique.
Le souffle n’est pas obligatoirement propriété de l’initié. Il est aussi objet sonore à la recherche d’une oreille qui veut bien le reconnaître.
Ici, le souffle s’inspire de ce qu’il rencontre avant d’expirer à travers un nouveau souffle, provoquant ainsi de nouvelles présences, de nouveaux cheminements de formes se transformant elles-mêmes “comme un rêve…” le son devient alors un oiseau dont l’envol bat le silence. [Bernard Parmegiani]

Credits

  • Commissioned by the French State
  • Premiered during Multiphonies, Studio 104 of the French Radio House (as part of the GRM’s PRÉSENCES électronique Festival) on March 9th 2006
  • Based on ‘Plain-souffle’ (1972)
Festival Kontact Sonores in Chalon-sur-Saône, 2011 © Ivan Mathie

Record See all


Selected works — Boxset

12 CDs boxset
0 available
Details
© G. Vivien

Composer See all


Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013

Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013

Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.