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Bernard Parmegiani
L'écho du miroir
1980-2008

acousmatic work
23'52

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« […] reveal another meaning: the meaning that every person
will detect in their personal labyrinth. »
« […] révélateur d’un autre sens :
celui que chacun va déceler dans son labyrinthe personnel. »
Bernard Parmegiani



Description
fr

The text of ‘L'écho du miroir’ — which chronologically precedes the composition of the music — is a component that stakes out, with the music, an impossible itinerary whose end we should “reach”... For such, partially, is the meaning of the text through which I sense a proximity with the impossible spaces of M. C. Escher, creator of ‘Another World’ and ‘Relativity’. The relativity of the vanishing points which we are constantly approaching without ever managing to reach them, troubled by this continuous and rigorous violation of the laws of our perspective, whose illusory nature Escher brings out by mathematical means. Space is elusive and draws a labyrinth.
The meaning of the text and of the music are out of kilter, and this can give rise to apparent contradictions. Because following, and then preceding by turns, over a period of time, necessarily gives rise to moments of synchronicity that are ephemeral, but that perhaps reveal another meaning: the meaning that every person will detect in their personal labyrinth.
And the computer used is also a labyrinth. The interwoven paths inside a sound form, the curves that recall the paradoxical trajectories created by Jean-Claude Risset, the reflections in abyssal spaces, rather like the echo inside a song, the echo of the mirror. [Bernard Parmegiani]

The first version (41’57) was given its first performance in 1980 at the 9th Rencontres Internationales at the Palais des Sports in Metz. It took the form of an audiovisual performance with images by Michel Moy. In 2008, Bernard Parmegiani completely revamped the work, resulting finally in a shorter version with no visual accompaniment.
Le texte de ‘L’Écho du miroir’, chronologiquement, antérieur à la composition de la musique, est une composante qui jalonne avec la musique un impossible parcours au bout duquel nous devrions “parvenir”…
Car tel est, partiellement, le sens du texte à travers lequel je ressens la proximité des espaces impossibles de M.C. Escher, créateur d’‘Un autre monde’ et de ‘Relativité’. Relativité des points de fuite vers lesquels nous nous approchons constamment, sans y parvenir jamais, troublés par cette violation continuelle et rigoureuse des lois de notre perspective dont Escher a mathématiquement fait émerger le caractère illusoire. Espace qui se dérobe et dessine un labyrinthe.
Le déphasage entre le sens du texte et celui de la musique peut provoquer d’apparentes contradictions. Car suivre, puis précéder tour à tour, tout au long d’une durée, engendre fatalement des instants de synchronisme, éphémères, mais peut-être révélateur d’un autre sens : celui que chacun va déceler dans son labyrinthe personnel.
Labyrinthe aussi, l’ordinateur utilisé. Les cheminements entrelacés à l’intérieur d’une forme sonore, les courbes rappelant les trajectoires paradoxales réalisées par Jean-Claude Risset, les réflexions en Abymes, en quelque sorte l’écho à l’intérieur du son, l’écho du miroir.

La première mise en œuvre de ‘L'éco du miroir’ est un spectacle audio-visuel.
Version 1 : 41'57
Support audio bande magnétique 6 pistes et projection de diapositives sur 3 écrans. Création 9e Rencontres internationales GRM, Metz, 21/11/1980.
Version 2 : 40'
Support audio bande magnétique 6 pistes et projection de diapositives sur 5 écrans.
Avec la voix de Mickaël Lonsdale, conception visuelle et diapositives Michel Moy.

La version sans l'accompagnement visuel reprend certains passages avec d'importantes modifications en 2008.

Credits

  • Premiered during Multiphonies/GRM, Maison de Radio France, Paris, 2008
  • Voice by Michael Lonsdale
  • Multimedia version (42'12) along with multiple slideshow, conceived by Michel Moy (1980)
  • 8-track long version (42'12) for public events, short version (23'52) only stereo
Screens in Studio 104, Paris 1982 © Moy
© G. Vivien

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Bernard Parmegiani
About
fr
1927 – 2013

Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his “first ear”), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — over 50 mixed music and acousmatic pieces released over time.
1927 – 2013

Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et “première oreille”, sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit plus de 50 pièces mixtes et acousmatiques progressivement disponibles.