This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Denis Dufour
on text by Thomas Brando
Les Invasions fantômes
2011

acousmatic work
32'50

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« Imagine a sort of incandescent soliloquy […] »
« On pense à une sorte de soliloque incandescent […] »
Jérôme Nylon



Description
fr

Imagine a sort of incandescent soliloquy, haloed by an unconscious echo of hysteria; an ambiguous warrior drifting between a Noh performance and a desert crossing who has been defending, seemingly for decades and all on their own, an island in the no-man’s land between the clouds and the waters, the plains and the peaks, singing the sterile beauty of the solitude in expectation and its bitter transcendence.
In the distance, far from the conflict zones, there is the evocation of storms of past wars. A sentinel slowly penetrates the feeling of self-alienation as if disconnected from all true life, the one that we think we’re leading. The one that represents hope contaminated by the illusion that maybe something will come from the desert, from the sea or from the plains. A relief, a promise of mortification, or of the apex. Something that will justify all these years of forced immobility.
Crossing almost every terrestrial boundary, the narrator unfurls before them the infinite path with petrified impatience halfway between loss and dread, deliberately confusing desert and desire. The watchman reduced to mere bones. Rendered unconscious in erasing the past, his surreal voice is made present by its emotion as it echoes across the whole of the piece. Like Hanjo’s young wife in one of Mishima’s Five Modern Noh Plays, the eternal wait ends up losing all objectiveness and becomes a self-looping process around a sort of compressed madness. [Jérôme Nylon]
On pense à une sorte de soliloque incandescent, nimbée d’un écho hystérique comme évanoui, d’un guerrier ambigu et désœuvré, déambulant entre représentation Nô et traversée du désert, et défendant seul, depuis des siècles on dirait, une île en pleine terre à la frontière des nuages et de l’eau, des plaines et des cimes, chantant la beauté stérile de la solitude et la transcendance amère de l’attente.
Écarté du théâtre des opérations, évocation des orages lointains des guerres du passé, une sentinelle qui s’enfonce progressivement dans un sentiment d’étrangeté à soi-même, comme déconnectée de toute vie véritable, celle que nous avons l’impression de mener. Elle incarne cet espoir contaminé par l’illusion que peut-être quelque chose viendra du désert, de la mer ou de la plaine, quelque chose qui justifiera toutes ces années d’immobilité forcée, et comme un soulagement, une promesse de mortification ou d’acmé.
Traversant presque toutes les frontières terrestres, le narrateur déroule la piste infinie d’une impatience pétrifiée à mi-chemin entre le manque et l’effroi, confondant volontairement désert et désir. Le guetteur a viré au squelette, et c’est l’écho un peu irréel de sa voix qui traverse l’ensemble de la pièce, présent par son émotion, évanoui dans l’effacement du passé. Comme la jeune femme d’Hanjo, l’un des Cinq Nô modernes de Mishima, l’attente finit par perdre tout objet, et devenir un processus bouclé sur lui-même et sur une sorte de folie compressée. [Jérôme Nylon]

Credits

  • Realized on computer at the composer’s studio in the 19th arrondissement of Paris
  • Sound recordings: Denis Dufour and Thomas Brando
  • Guitar: Denis Dufour
  • Recorder and Bell: Quentin Morton
  • Samples borrowed from Beninese, Korean and Japanese traditional music
  • Cast director: Thomas Brando
  • Voice: Gilian Petrovski
  • Text: Thomas Brando
  • Acknowledgments: GRM and Philippe Dao for making Studio 116C available for recording the text
  • Premiered by Jonathan Prager on the large Motus acousmonium at the Moulinages room, Espace Soubeyran, Crest, on 27th August, 2011 for Futura festival

Record See all


Complete Acousmatic Works
vol. 1
16 CDs boxset
34 available
Buy
© S. Berg

Composer See all


Denis Dufour
About
fr
1953 – *

With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.

Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *

Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.