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Denis Dufour
on text by Stig Dagerman
Notre besoin de consolation est impossible à rassasier
1989

acousmatic work
67'22

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« The declaration of an absolute despair […] »
« Une déclaration d’un désespoir absolu […] »
Thomas Brando



Description
fr

When Thomas Brando introduced me to Stig Dagerman’s text in 1987, sharing his ideas for it, I thought it looked too difficult and too far removed from what I usually do. I was confronted with a long text, a direct style with explicit meanings that bared little resemblance to my customary literary preferences. The first rule I gave myself was that the text must be intelligible. So we varied and contrasted the style of recitation as much as possible, placing the speaker in several different and unexpected situations. I pushed the staging of the voice really far – we were outdoors as much as indoors. This enabled me to stick as close as possible to the text’s realism and lucidity, and to create a panoramic version, a giant, widescreen fresco made up of images and objects captured on the spot. Sonic expressions of natural elements; noisy manifestations of lively beings; the songs and shrieks of machines – with these, I can come closer to the still well-protected limits of acousmatic art. [Denis Dufour]

“One last conference before dying” – such could be the preamble to one of Stig Dagerman’s final writings. The declaration of an absolute despair nonetheless nourished by a light breeze of innocence, a fresh wind that offers respite from anguish if only for a brief moment. One last enunciation of the world’s beauty, embodied by the forests and seas of his childhood, by moments that suggest that happiness is simultaneously real and impossible. But that perhaps reality is simply impossible in the conditions that humankind has made and that it inflicts upon itself.
The none-too vague notion of cinema for the ears is quite a suitable metaphor for this type of music. As far as this piece is concerned, the cinematographic approach even becomes an idea for composition. Without knowing all of Stig Dagerman’s work, I thought about it not so much as an actual will or testament but rather a moment where an almost transparent man, whose lucidity is mixed with strength and terror, imagines the various dead ends the search for happiness has led him down.
Of course we’re not talking about customary restraint, nor the minimum consensus necessary to avoid offending the reader who is more an amateur of literature than personally concerned by the questions and emotions expressed in the text. In running the risk of scrupulously interpreting anything that might only have been murmured (like a prayer) or recited (like a poem), we’re not afraid of surprising certain fans or scholars with emotional echoes that might seem foreign to their own feelings or ideas of what is appropriate for such a work. [Thomas Brando]
Lorsqu’en 1987, Thomas Brando me présentait le texte de Stig Dagerman et qu’il me faisait part de ses idées, le projet m’apparut difficile et fort éloigné de mes préoccupations habituelles. J’étais confronté à un texte long, d’une écriture directe, aux significations claires, correspondant peu à mes choix littéraires passés. La première contrainte que je m’imposai était qu’il fut compris de bout en bout. Nous avons donc travaillé sur un style de lecture le plus contrasté et le plus varié possible, mettant le locuteur dans des situations inattendues et multiples. J’ai poussé très loin cette mise en scène de la voix. Ainsi nous avons tourné en décors naturels aussi bien qu’en intérieur. De cette façon, je désirai pouvoir coller au texte jusque dans son réalisme, sa lucidité pour en donner une version panoramique sur écran géant, vaste fresque composée d’images et d’objets saisis sur le vif : expressions sonores d’éléments de la nature, manifestations bruyantes d’êtres animés, chants et cris de machines, en me rapprochant des limites – encore bien gardées – de l’art acousmatique. [Denis Dufour]

« Une dernière conférence avant de mourir », tel pourrait être le titre préambule de l’un des derniers écrits de Stig Dagerman. Une déclaration d’un désespoir absolu, alimenté cependant par une brise légère d’innocence, par un vent frais qui délivre de l’angoisse le temps d’un souffle. Dire encore une dernière fois la beauté du monde, incarnée par les forêts et les mers de son enfance, par des instantanés qui suggèrent que le bonheur est à la fois réel et impossible. Mais peut-être que tout simplement le réel est impossible dans les conditions que les hommes se sont faites à eux-mêmes et qu’ils s’infligent.
La notion un peu approximative de cinéma pour les oreilles est une métaphore assez juste de ce type de musique. Dans le cas de cette œuvre, l’approche cinématographique est même une idée de composition. J’ai considéré, sans connaître l’œuvre entière de Stig Dagerman, qu’il s’agissait non véritablement d’un testament, mais d’un moment où un homme presque transparent, dans une lucidité mêlée de force et de frayeur, envisage les différentes impasses auxquelles l’a conduit la recherche du bonheur.
Aussi on n’y entend rien de la retenue convenable, ni du consensus minimum requis pour éviter de choquer tel ou tel lecteur, plus amateur de littérature que personnellement concerné par les interrogations et les émotions exprimées dans le texte. En prenant le risque d’interpréter tendancieusement ce qui aurait pu n’être que murmuré (comme une prière) ou récité (comme un poème) nous n’avons pas craint de surprendre quelques admirateurs et exégètes, avec des échos émotionnels étrangers peut-être à leurs propres sentiments, et à leur idée de ce qui convient à une telle œuvre. [Thomas Brando]

Credits

  • Commissioned by the Ministry of Culture and Communication
  • Based on an idea by Thomas Brando
  • Realized on tape recorders at the composer’s studio in Crest
  • Sound recording: Denis Dufour
  • Voice recordings: Silver Berg and Denis Dufour
  • Sounds from the carburetors of a Rolls Royce Silver Shadow: Alain Gonnard
  • Voice: Thomas Brando
  • Text: Stig Dagerman
  • Translation from Swedish: Philippe Bouquet (Actes Sud)
  • Premiered by Denis Dufour on the GRM acousmonium at the Auditorium 104, Maison de Radio France, Paris, on January 16th, 1989 for the Ina-GRM’s 1988-1989 Cycle Acousmatique
Denis Dufour in nest © Silver Berg

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Complete Acousmatic Works
vol. 1
16 CDs boxset
34 available
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© S. Berg

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Denis Dufour
About
fr
1953 – *

With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.

Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *

Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.