Denis Dufour
on text by Thomas Brando
on text by Thomas Brando
Sotto voce
2003
acousmatic work
15'22
© 2021 / ONA 0205
listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
the full catalog from 1€/month
« […] out of the personal maelstrom we all carry around. »
« […] d’une sorte de maelström personnel que nous trimballons tous. »
Description
fr
The forethought to another composition called Voix Off’ yet to see the light of day, Sotto Voce counts itself among the large number of acousmatic text pieces, halfway between symphonic poem and hörspiel, composed by Denis Dufour and based on a text or a thought of mine. Here again you can find fragments, remnants, voices, but which are also completely internalized like the final words of a dream you can still hear upon waking and that you rush to write down somewhere before they evaporate forever from memory. No narrative then, nor even monologue, nor any poetic text as such. Just sketches, notes thrown haphazardly into a spiral notebook and externalized, revealed; flashes from a raw and indistinct matter bursting out of the personal maelstrom we all carry around within us made of thoughts, desires, disappointments and plans for the future, and which language formulates within us through a sort of mysterious reflex. [Thomas Brando]
Préfiguration d’une composition, Voix Off’,
alors non encore achevée, Sotto voce fait partie de ces nombreuses œuvres acousmatiques à texte, à mi-chemin du poème symphonique et du hörspiel, créées par Denis Dufour sur un texte ou un argument de mon cru. Ici encore, sont réunis des fragments, des bribes, des voix. Mais là proprement intérieures, comme les dernières phrases d’un rêve que l’on entend en écho au réveil et que l’on se presse de noter avant qu’elles ne sombrent pour toujours dans l’oubli. Pas de discours donc, ni même de monologue, pas non plus de corpus poétique en soi. Juste des esquisses, des notes jetées en vrac sur un carnet à spirale et extériorisées, révélées, des flashes, des éclats arrachés à la matière brute et indistincte d’une sorte de maelström personnel que nous trimballons tous, fait de pensées, de désirs, de déceptions et de projets, et que le langage formule en nous par une sorte d’automatisme mystérieux. [Thomas Brando]
alors non encore achevée, Sotto voce fait partie de ces nombreuses œuvres acousmatiques à texte, à mi-chemin du poème symphonique et du hörspiel, créées par Denis Dufour sur un texte ou un argument de mon cru. Ici encore, sont réunis des fragments, des bribes, des voix. Mais là proprement intérieures, comme les dernières phrases d’un rêve que l’on entend en écho au réveil et que l’on se presse de noter avant qu’elles ne sombrent pour toujours dans l’oubli. Pas de discours donc, ni même de monologue, pas non plus de corpus poétique en soi. Juste des esquisses, des notes jetées en vrac sur un carnet à spirale et extériorisées, révélées, des flashes, des éclats arrachés à la matière brute et indistincte d’une sorte de maelström personnel que nous trimballons tous, fait de pensées, de désirs, de déceptions et de projets, et que le langage formule en nous par une sorte d’automatisme mystérieux. [Thomas Brando]
Credits
- Commissioned by the Ina-GRM
- Realized on computer at the composer’s studio in the 10th arrondissement of Paris
- Sound recording: Denis Dufour
- Additional sound recordings: Renato Ercoli, Olwenn Gaucher, Nolwenn Goupil, Hélène Guyot, Ysa Hocquet, Boris Jakobek, Yann Lesueur, Laure Pradeau
- Voice recording: François Donato, Ina-GRM Studio 116
- Preparation of text recordings: Agnès Poisson
- Voice: Manon Jomain and Stéphane Géraud
- Director for the actors: Thomas Brando
- Text: Thomas Brando
- Premiered by Jonathan Prager on the GRM acousmonium at the Olivier Messiaen auditorium, Maison de Radio France, Paris, on January 13th, 2003 for the Ina-GRM’s 2002-2003 Multiphonies season
© S. Berg
Composer See all
Denis Dufour
About
fr
1953 – *
With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.
Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.
Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *
Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.
Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.
Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.
Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.