This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Denis Dufour
Variations acousmatiques
2011

acousmatic work
14'26

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« […] retrograde and mirror movements, modulation, segmentation,
augmentation and diminution, variations on a partial motif, etc.  »
« […] mouvement rétrograde, miroir, modulation, segmentation,
augmentation et diminution, variations sur un motif partiel etc. »
Jérôme Nylon



Description
fr

These Variations represent a hitherto unknown form in the repertory of acousmatic music, since they follow the classical “theme and variations” format. Up to now, we’ve been offered variations on sound bodies such as Pierre Henry’s creaking door, Denis Dufour’s glass jars, or Michèle Bokanowski’s voicemails. In these “variations” the composers had also tried their hand at generating multiple spaces, forms, and timbres using the endless possibilities of computer programs and machines. They studied their subject under every aspect, offering up a range of angles, narratives, and atmospheres.
Here, it begins with a theme. Sixty-six seconds of easily memorable sounds, characteristic of Denis Dufour’s “morphological” style. The sounds remain recognizable even when transformed. If Michel Chion writes, in L’Art des sons fixés [The Art of Fixed Sounds], that “for the composer of fixed sounds, every sound that comes from another must become a new sound that doesn’t let you recall the step that came before, and this must continue until the end, to the only end that matters”, then these Variations show that it is possible to create within a stylistic framework that allows the listener to refer back to the initial formula. The strength of the writing, the coherence of its investigations – they all weave a mesh whose original material, still recognizable, delivers itself to limited transformations (transpositions, change in speed and dynamics, filters, reverb, splicing and mixing). In the development, therefore, you never lose sight of what came before.
Here then are eleven variations on a theme. Its form employs processes directly lifted from instrumental writing:- retrograde and mirror movements, modulation, segmentation, augmentation and diminution, variations on a partial motif, etc. [Jérôme Nylon]

01. Thème 00'66
02. Variation 1 00'66
03. Variation 2 00'66
04. Variation 3 00'66
05. Variation 4 00'66
06. Variation 5 00'66
07. Variation 6 00'66
08. Variation 7 00'66
09. Variation 8 00'66
10. Variation 9 00'66
11. Variation 10 00'66
12. Variation 11 00'66
Ces Variations représentent une forme inédite dans le répertoire des musiques acousmatiques : un véritable “thème et variations” au sens classique du terme. Jusqu’ici on avait pu goûter aux jeux variés sur un corps sonore comme les grincements de porte de Pierre Henry, les bocaux de verre de Denis Dufour, les messages téléphoniques de Michèle Bokanowski… Dans leurs “variations”, les compositeurs s’étaient aussi essayés à la multiplication des espaces, des morphologies, des timbres, aux multiples possibilités des logiciels et des machines. Ils avaient exploré en tous sens leur sujet en déclinant les points de vue, les récits, les ambiances.
Ici, tout commence par un thème de 66 secondes constituée de sons aisément mémorisables, bien caractéristique du style “morphologique” de Denis Dufour. Ainsi, à l’écoute, les sons restent repérables, même transformés. Si Michel Chion écrit dans L’Art des sons fixés que « pour le compositeur de sons fixés, chaque son né d’un autre doit être un nouveau son qui fait oublier le stade précédent, et ainsi de suite jusqu’au son terminal, le seul qui compte », ces Variations démontrent qu’il est possible de créer dans un cadre stylistique permettant à l’auditeur de se référer sans effort à la formule initiale. La force de l’écriture, la cohérence des explorations, organisent un jeu dont le matériel d’origine, toujours reconnaissable, se prête à des transformations limitées (transpositions, variations de vitesse, de dynamique, filtrages, réverbérations, montage et mixage). Ainsi, dans le développement, la référence à ce qui précède n’est jamais perdue.
Voilà onze variations sur un thème dont la suiteuse de procédés directement empruntés au genre instrumental : mouvement rétrograde, miroir, modulation, segmentation, augmentation et diminution, variations sur un motif partiel… [Jérôme Nylon]

01. Thème 00'66
02. Variation 1 00'66
03. Variation 2 00'66
04. Variation 3 00'66
05. Variation 4 00'66
06. Variation 5 00'66
07. Variation 6 00'66
08. Variation 7 00'66
09. Variation 8 00'66
10. Variation 9 00'66
11. Variation 10 00'66
12. Variation 11 00'66

Credits

  • Realized on computer at the composer’s studio in the 19th arrondissement of Paris
  • Sound recordings: Denis Dufour
  • Acknowledgments: Thomas Brando and Hamish Hossain
  • Premiered by Yuki Otsuka on the acousmonium ACSM116 at the Franco-Japanese Institute’s Espace Images, Tokyo, on February 18th, 2012 for the CCMC festival

Record See all


Complete Acousmatic Works
vol. 1
16 CDs boxset
34 available
Buy
© S. Berg

Composer See all


Denis Dufour
About
fr
1953 – *

With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.

Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *

Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.