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Denis Dufour
Suite bleue
1983

acousmatic work
19'20

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« Despite my efforts, what could be called my style can still be found here almost intact. »
« Malgré mes efforts, ce qu’on peut appeler mon style se retrouve encore là,
presque intégralement. »
Denis Dufour



Description
fr

This piece, composed during the writing of some other music for theater (1), plays with natural and artificial acoustic images (atmospheres, landscapes, etc.) that are combined within an abstract verse-chorus structure. The piece doesn’t progress only because of its energy and its moments of tension and relief, but above all through its interplay of sequences and open spaces, its arbitrarily dramatic progress, and on the strength of simple and clear contrasts. All for the sake of avoiding my usual style that I consider a little too subtle, too French fauvist (compared to a clearly more Germanic expressionism). But the rhythm and the fabrication of sounds, the phrasing, the movements, the sound bodies can be bent into what they are not, but not transformed. Despite my efforts, what could be called my style can still be found here almost intact. This is my second suite, the first one being the Suite en trois mouvements. [Denis Dufour]

(1) for the staging of the Hugo Claus play Vrijdag (Friday, the Day of Freedom), 1969.

In the second piece of this kind, you can find the same symphonic energy, the same unpredictable, all-over force, the same gift for the melody of spacing, that is, the same formal successes as in his now-classic Suite en trois mouvements. Behind every musical concept, every composition project, lies a brilliantly resolved paradox. Always new, always “obvious”, always different, always him. What’s more, our composer elegantly escapes the trap of the egocentric creator hunched over his own style and work, jealously guarding his back-room secrets, obsessed with not contradicting himself but terrified of repeating himself. Who knows whether Dufour holds anything back of what he knows when giving his classes at the Conservatory. Nor does he fear contradicting himself, and does so with panache. He is slave to no system. He “doesn’t care”. It’s this gushing flow of opposites and letting-go that in the end defines his absolute elegance; elegans, from eligo, meaning “I choose”. [Jérôme Nylon]
Cette pièce, composée pendant l’élaboration d’une musique pour le théâtre (1), met en jeu des images acoustiques (ambiances, paysages…) naturelles ou fabriquées, combinées en une structure abstraite à refrain. Ici, les enchaînements ne se justifient pas uniquement par une écriture d’énergies, de rapports tension/détente, mais avant tout par un jeu de plans et d’espaces, par une progression dramatique arbitraire, et par la force de contrastes simples et évidents. Tout ceci pour tenter d’échapper à mon style habituel, à ma manière de faire que je considérais un peu trop subtile, trop “française fauve” (en regard d’un expressionnisme plus volontiers germanique). Mais le rythme, la facture des sons, le phrasé, les gestes, le corps peuvent se plier mais non se transformer en ce qu’ils ne sont pas, et, malgré mes efforts, ce qu’on peut appeler mon style se retrouve encore là, presque intégralement. Cette suite est donc bien ma deuxième suite, après la Suite en trois mouvements. [Denis Dufour]

(1) pour une mise en scène d’une pièce de Hugo Claus : Vrijdag (Vendredi, jour de liberté), 1969.

On retrouve dans cette deuxième œuvre du genre la même énergie symphonique, la même force homogène et imprévisible, le même don pour la mélodie des espaces, bref, les mêmes réussites formelles que dans sa désormais classique Suite en trois mouvements. Il y a derrière chaque concept musical, chaque projet de composition un paradoxe brillamment résolu : toujours nouveau, toujours “évident”, toujours différent, toujours lui. Et là encore, notre compositeur échappe élégamment au piège du créateur égocentriquement ramassé sur son style, son œuvre, et jaloux de ses petits secrets d’arrière-cuisine, obsédé de ne pas se contredire, angoissé de se répéter. Dieu sait si Dufour, en effet, ne retient rien de ce qu’il sait lors des cours qu’il dispense au conservatoire. Qu’il ne craint pas non plus de se contredire, avec panache. Il n’est pas l’esclave des systèmes, “il s’en fout” : et c’est ce jaillissement des contraires, cet abandon, qui est finalement la marque de sa suprême élégance (elegans, de eligo : “je choisis”). [Jérôme Nylon]

Credits

  • Realized on tape recorders at Ina-GRM Studio 116C in the 16th arrondisement of Paris
  • Sound recordings: Denis Dufour
  • Voice: Michel Chion and Denis Dufour
  • Premiered by Denis Dufour on the GRM acousmonium at the Technische Universität, Berlin, on February 11th, 1984 for the Interventionen’84

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Complete Acousmatic Works
vol. 1
16 CDs boxset
34 available
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© S. Berg

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Denis Dufour
About
fr
1953 – *

With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.

Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *

Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.