Denis Dufour
Le Labyrinthe de l’amour
1984
acousmatic work
3'35
© 2021 / ONA 0242
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« The ‘germ’, is an armful of metal rods that caress the floor […] »
« Le ‘germe’, c’est une brassée de tringles métalliques qui choient sur le sol […] »
Description
fr
Rather than looking to get around the inevitable stages of digital processing, Denis Dufour collects them, stacking them up one on top of another to end up with super-processing, a sort of grand, percussive/resonant morphology in the image of the original sound. The source, the germ, is an armful of metal rods that caress the floor, jangle and bounce around then roll onto the floorboards of GRM Studio 116B before stopping altogether. [Jérôme Nylon]
‘Germinal’ is a collective project bringing together fifteen composers associated with the GRM. Each member of the group headed by Bénédict Mailliard would compose a short work of three to five minutes’ length using the new computing tools for non-real-time sound processing that had been developed at Studio 123 by Bénédict Mailliard. Each piece had to start from a very short sound-germ (a sound only a few seconds long), and use only this starting sound to then construct more material through non-real-time processing. The final mix was done in the analog studios however, because the digital audio sequencers of the time weren’t yet up to the mark. [Évelyne Gayou]
‘Germinal’ is a collective project bringing together fifteen composers associated with the GRM. Each member of the group headed by Bénédict Mailliard would compose a short work of three to five minutes’ length using the new computing tools for non-real-time sound processing that had been developed at Studio 123 by Bénédict Mailliard. Each piece had to start from a very short sound-germ (a sound only a few seconds long), and use only this starting sound to then construct more material through non-real-time processing. The final mix was done in the analog studios however, because the digital audio sequencers of the time weren’t yet up to the mark. [Évelyne Gayou]
Plutôt que de chercher à contourner les inévitables processus de la transformation numérique, Denis Dufour les agglomère, les empile, les superpose pour aboutir à un super-processus, sorte de grande morphologie de type percussion-résonance à l’image du son d’origine. Le germe, c’est une brassée de tringles métalliques qui choient sur le sol, s’entrechoquent, rebondissent puis, avant de s’immobiliser tout à fait, roulent sur le plancher du studio 116B du GRM. [Jérôme Nylon]
‘Germinal’, projet collectif réunissant quinze compositeurs du GRM, ou très proches. Ils se sont réunis, Bénédict Mailliard en tête, autour du projet collectif de composer chacun une œuvre courte de trois à cinq minutes avec les nouveaux outils informatiques de traitement du son en temps différé, développés au studio 123 par Bénédict Mailliard. Chaque œuvre devait partir d’un germe sonore très court (un son de quelques secondes) et n’utiliser que ce son de départ pour fabriquer du matériau par transformations en temps différé. En revanche, le mixage final a été réalisé dans le studio analogique, car à l’époque les séquenceurs audionumériques n’étaient pas encore au point. [Évelyne Gayou]
‘Germinal’, projet collectif réunissant quinze compositeurs du GRM, ou très proches. Ils se sont réunis, Bénédict Mailliard en tête, autour du projet collectif de composer chacun une œuvre courte de trois à cinq minutes avec les nouveaux outils informatiques de traitement du son en temps différé, développés au studio 123 par Bénédict Mailliard. Chaque œuvre devait partir d’un germe sonore très court (un son de quelques secondes) et n’utiliser que ce son de départ pour fabriquer du matériau par transformations en temps différé. En revanche, le mixage final a été réalisé dans le studio analogique, car à l’époque les séquenceurs audionumériques n’étaient pas encore au point. [Évelyne Gayou]
Credits
- At the request of Bénédict Mailliard for the Ina-GRM and the collective project Germinal
- Realized on tape recorders at Ina-GRM Studio 116A in the 16th arrondisement of Paris
- Sounds processed on computer at Ina-GRM Studio 123, “Non-Real Time”
- Sound recordings: Denis Dufour
- Premiered by Philippe Mion on the GRM acousmonium at the Auditorium 105, Maison de Radio France, on November 26th, 1985 for the Germinal concert
© S. Berg
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Denis Dufour
About
fr
1953 – *
With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.
Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.
Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *
Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.
Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.
Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.
Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.