This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Luc Ferrari
Étude aux accidents
1958

acousmatic work
2'14

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« I recorded what was going on.
What was or wasn’t going on, in fact. »
« J’enregistrais ce qui se passait.
Ce qui se passait ou ce qui ne se passait pas d’ailleurs. »
Luc Ferrari



Description
fr

“Accidents” usually represent an unexpected additional element in the unfolding of sound. Here, they are rhythmic agitation of rods that disrupt the body of a note on a prepared piano.
The accidents are taken as themselves, so the associated surprise effect is lessened, and what is left is the internal logic of the sound event.
For this study, the author, who was still unfamiliar with experimental music at the time, chose musical material that is not very diversified. He therefore kept down the number of sound bodies and, by looking for original musical objects already at the point of recording, he kept electroacoustic manipulations to a bare minimum.
Because the study focuses on the accidents themselves, their surprise effect is obliterated.
[Luc Ferrari]
Les “accidents” représentent en général un élément supplémentaire et inattendu dans le déroulement du son. Ici, il s'agit d'agitations rythmiques de tringles, qui viennent accidenter le corps d'une note de piano préparé.
Les accidents étant pris pour eux-mêmes, l'effet de surprise qui les accompagne s'en trouve atténué et il en reste une logique interne de l'événement sonore.
Pour cette étude, l'auteur, encore peu familiarisé avec la musique expérimentale, a choisi une matière musicale peu diversifiée. Il a donc limité le nombre de corps sonores et, en recherchant l'originalité des objets musicaux dès la prise de son, il a réduit au minimum les manipulations électroacoustiques.
L'étude portant sur les accidents eux-mêmes, leur effet de surprise est détruit.
[Luc Ferrari]

Credits

  • Premiered during International Exhibition, 5 October 1958, Brussels

Record See all


Selected works — Boxset

10 CDs boxset
16 available
Buy

Composer See all


Luc Ferrari
About
fr
1929 – 2005

Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.

He had a weakness for women with accents.

Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
1929 – 2005

N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.

Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.

Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.