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Luc Ferrari
Tautologos III
Version Chicago
1969-2001

up to 6 performers + audience, or 7 performers & audio
31'

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« I recorded what was going on.
What was or wasn’t going on, in fact. »
« J’enregistrais ce qui se passait.
Ce qui se passait ou ce qui ne se passait pas d’ailleurs. »
Luc Ferrari



Description
fr

In ‘Tautologos III’, the author doesn’t impose any restraint, but leaves it up to the participants to choose their own action, and the duration of the gap between the action and its repetition. The author also leaves them free to choose how to experience time. They can decide to trust their instinct only, or on the contrary rely on mechanical devices, such as a pocket metronome, or on electronic devices, like a computer.
What matters is, firstly, that each action should be chosen for its individual quality, but it should also differ from or combine with, or not combine with, the other individual actions selected.
Secondly, the duration of each silence: each individual silence must vary in length, to allow for a maximum number of overall combinations.
Thirdly, manipulation: whereas the first two elements refer more particularly to the individual, the idea of manipulation refers more particularly to the group.
Durations are fixed individually but when one action comes into contact with another, the participant can (if he feels the need to) react by inflecting his own action in response. That is to say that, while sticking to his individual action, the participant can nonetheless transform one or several of its characteristics. Therefore, in time, the original actions will evolve and may even go as far as to alter the general shape of the realisation.
In short, ‘Tautologos III’ goes from the individual to the collective, touching on notions of action, duration and time, which in turn determine the way actions can be altered as a result of successive encounters.
[Luc Ferrari]
Les tautologueurs peuvent sonoriser leurs instruments, soit par micros de contact, soit avec des micros traditionnels, soit avec tout autre moyen électroacoustique d’amplification simple ou de transformation complexe.
A S A S A

Chaque instrumentiste doit choisir une Action A d’une durée relativement brève par rapport au Silence S qui complète l’action.
L’ensemble Action-Silence se répète toujours inlassablement et forme une boucle d’une durée qui en principe ne change pas…

Chaque réalisateur choisit donc, en fonction de son instrument et en fonction de la collectivité, une action qui pourrait être une combinaison de critères suivants ;
- Durée
- Registre
- Dynamique
- Caractère (ou mode de jeu, ex. : tremolo ou flattzg.)
- Timbre (ex. : cuivré ou sul pont.)
- Évolution (d’une ou plusieurs critères)
- Vitesse (applicable à l’évolution)

Si l’on peut se passer de chef, de responsable, en somme d’un personnage qui dirige la discussion et la répétition et règle l’organisation de la réalisation, cela n’en serait que mieux…
Il n’est pas souhaitable de s’attarder sur le sujet des manipulations, car c’est là que doit jouer la réaction la plus intime. Ce qui pose le problème de l’attention maximum de l’individu vers la collectivité .
La durée et la manipulation doivent être ressenties. L’idéal serait d’arriver à une réalisation qui ne soit pas mécanique, mais où chacun, par concentration extrême, arrive à créer son propre temps, que, par cette concentration, il arrive à l’instinct de communication. C’est seulement cet état de concentration-communication qui créera un climat ayant une signification et qui illustrera le phénomène tautologique comme un phénomène issu de la vie ; et tautologiquement vôtre…
[Luc Ferrari]

Credits

  • First version premiered in 1969 during the Semana Nueva Musica in Madrid, Spain

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Luc Ferrari
About
fr
1929 – 2005

Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.

He had a weakness for women with accents.

Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
1929 – 2005

N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.

Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.

Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.