Pierre Henry
Quatre litanies
1946
piano
6'30
17 pages
24*32
© 2023 / ONA 0561 / 978-2-37166-560-6
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« There should be a great many musicians
— it’s the best way for the future to be peaceful. »
— it’s the best way for the future to be peaceful. »
« Il faudrait qu’il y ait beaucoup de musiciens :
c’est la meilleure façon pour que l’avenir soit calme. »
c’est la meilleure façon pour que l’avenir soit calme. »
Description
fr
The Quatres litanies (Four Litanies) were composed in 1946 and are part of a cycle of early pieces for piano (and prepared piano).
The notation comes close to simple “traces”, that is, minimal indications sufficient enough for their sole author-performer at the time, perfectly illustrating the fragility of the time. Pierre Henry would nonetheless consider these ephemeral, circumstantial pieces to be of importance, conserving them in his memory.
Based on two versions of the autograph manuscript, the present edition aims to encourage new performances, for which the performer may decide certain parameters where they are not indicated, such as tempo, rhythm, dynamics, indications, phrasing, etc. While the stylistic coherence of these four pieces is assured, each one highlights one or even several language elements: melodic profile, dynamism, trajectory, the evocation of a choral, or the verticality of arpeggios.
• Premiered on January 26th 2024 during the festival La Semaine du Son at Opéra de Montpellier — France by Wilhem Latchoumia.
The notation comes close to simple “traces”, that is, minimal indications sufficient enough for their sole author-performer at the time, perfectly illustrating the fragility of the time. Pierre Henry would nonetheless consider these ephemeral, circumstantial pieces to be of importance, conserving them in his memory.
Based on two versions of the autograph manuscript, the present edition aims to encourage new performances, for which the performer may decide certain parameters where they are not indicated, such as tempo, rhythm, dynamics, indications, phrasing, etc. While the stylistic coherence of these four pieces is assured, each one highlights one or even several language elements: melodic profile, dynamism, trajectory, the evocation of a choral, or the verticality of arpeggios.
• Premiered on January 26th 2024 during the festival La Semaine du Son at Opéra de Montpellier — France by Wilhem Latchoumia.
Les Quatres litanies sont composées en 1946, et s’inscrivent dans un cycle de pièces de jeunesse pour piano (ou piano préparé).
La notation s’approche ici de la “trace”... cette indication minimale mais suffisante pour la mémoire de son seul auteur-interprète de l’époque, illustrant parfaitement la fragilité de l’instant passé. Ces pièces, à la vie éphémère ou de circonstance que Pierre Henry conservera cependant en mémoire et qu’il estimera importantes.
La présente édition, basée sur deux versions du manuscrit autographe, a pour but de nouvelles interprétations. À l’interprète revient alors la décision de quelques paramètres s’il ne sont pas indiqués (tempo, rythme, nuance, caractère, phrasé etc.). Si la cohérence stylistique de ces quatre pièces est assurée, chacune met en valeur un ou plusieurs éléments de langage : un profil mélodique, un jeu dynamique, une trajectoire, l’évocation d’un choral ou encore la verticalité des arpèges.
• Création le 26 janvier 2024 dans le cadre du festival La Semaine du Son à l’Opéra de Montpellier — France par Wilhem Latchoumia.
La notation s’approche ici de la “trace”... cette indication minimale mais suffisante pour la mémoire de son seul auteur-interprète de l’époque, illustrant parfaitement la fragilité de l’instant passé. Ces pièces, à la vie éphémère ou de circonstance que Pierre Henry conservera cependant en mémoire et qu’il estimera importantes.
La présente édition, basée sur deux versions du manuscrit autographe, a pour but de nouvelles interprétations. À l’interprète revient alors la décision de quelques paramètres s’il ne sont pas indiqués (tempo, rythme, nuance, caractère, phrasé etc.). Si la cohérence stylistique de ces quatre pièces est assurée, chacune met en valeur un ou plusieurs éléments de langage : un profil mélodique, un jeu dynamique, une trajectoire, l’évocation d’un choral ou encore la verticalité des arpèges.
• Création le 26 janvier 2024 dans le cadre du festival La Semaine du Son à l’Opéra de Montpellier — France par Wilhem Latchoumia.
Credits
- Edited by Misael Gauchat
- Notice layout and text: Maxime Barthélemy
- Translation: Edward J. P. Williams
- Proofreading: Isabelle Warnier
- With help from: Wilhem Latchoumia
© L. Crespi
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Pierre Henry
About
fr
1927 – 2017
Ineluctable figurehead of this century's musical creativity, Pierre Henry discovered a balance between radicality and fervent popularity. This unique position introduced him to a large spectrum of audiences and left his experimental approach uncompromised. His legacy is that of a profoundly staggering body of work ahead of its time.
Find his monumental symphony in homage to Beethoven and his piano works at Maison ONA.
Ineluctable figurehead of this century's musical creativity, Pierre Henry discovered a balance between radicality and fervent popularity. This unique position introduced him to a large spectrum of audiences and left his experimental approach uncompromised. His legacy is that of a profoundly staggering body of work ahead of its time.
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1927 – 2017
Figure incontournable de la création musicale de ce siècle, Pierre Henry a su trouver un équilibre entre radicalité artistique et ferveur populaire. Cette posture unique lui a ouvert un éventail d’audience très large tout en conservant une démarche expérimentale sans compromis. Il laisse derrière lui une œuvre profondément vertigineuse, en avance sur son temps.
Retrouvez chez Maison ONA sa monumentale symphonie en hommage à Beethoven et ses œuvres pour piano.
Figure incontournable de la création musicale de ce siècle, Pierre Henry a su trouver un équilibre entre radicalité artistique et ferveur populaire. Cette posture unique lui a ouvert un éventail d’audience très large tout en conservant une démarche expérimentale sans compromis. Il laisse derrière lui une œuvre profondément vertigineuse, en avance sur son temps.
Retrouvez chez Maison ONA sa monumentale symphonie en hommage à Beethoven et ses œuvres pour piano.