This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Denis Dufour
Nuage de Pierre
1996

acousmatic work
5'05

listen
buy
Notify me!
Other formats
to be published soon
Enquire
Performance Set Rental
High res audio file
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« Unpolished litanies, melodies born of breath itself. »
« Des litanies sauvages, des mélodies nées du souffle même. »
Jérôme Nylon



Description
fr

Inside Pierre’s gravestone, the alchemical center of death and rebirth, the center even of the visible and invisible universes – cracks of sound appear. You can hear the splitting, the small plumes of smoke. Alerted by the beating of wings (those of angels?), the heart wears itself out and awaits eternity. The squealing of marble – be it the lid sliding off or the teeth grinding – makes us wonder if we ourselves are outside it or in. Inside Pierre’s gravestone, Pierre is still making music with dense, striking bodies of sound, making jingles out of sound matter, melodies out of rocks; morphology that continues to take shape within the secret space of an arena, the final studio. Unpolished litanies, melodies born of breath itself.
A skillful exploration of what lies beyond, Denis Dufour’s piece is of a simple kind – in the tradition of the tombeau so cherished and made fashionable by French composers of the 17th Century, it attempts to suggest the iconoclastic path of a trailblazer with chilling solemnity. It’s not inconsistent in the slightest for a piece such as this to set in the stone of magnetic tape and computer files the movements of an escaping soul, like the sculptor who in a spark of insolence (and innocence!) didn’t think twice about etching smoke into the gray stone that decorates the pediment of the columbarium at the Père Lachaise cemetery in Paris. Here, however, is a tombeau that belongs more to the “box on wheels” (a sound-making device which he ran out of time to perfect) than the mausoleum.
There is indeed something of the miniature odyssey, the true sound of the call to adventure, in this short piece. In the exotic cries that persecute the brigade, you get the sense that Pierre’s path was not at all one of rest but one of battles; that he was up against vehement denial and denigration for having simply invented – that is to say, found – a “plastic”, tangible, autonomous, radically musical and poetic world; that of musique concrète, and that of the world itself. [Jérôme Nylon]
Dans le tombeau de Pierre, centre alchimique de mort et de renaissance, au centre de l’univers visible et invisible, naissent quelques craquelures, des fissures sonores et de petites fumées. Alerté par des battements d’ailes (ceux des anges ?) le cœur se consume calmement, attendant l’éternité, et des grincements de marbre dont on ne sait si ce sont ceux du couvercle ou de dents, nous font nous demander pour toujours… si nous sommes dehors ou dedans. Dans le tombeau de Pierre, Pierre joue encore de corps denses et frappants, de ritournelles de matières, de mélodies de rocs, des morphologies encore s’élaborent dans le secret d’un dernier studio, d’une arène. Des litanies sauvages, des mélodies nées du souffle même.
Savante exploration de l’au-delà, la pièce de Denis Dufour appartient à un genre simple : dans la tradition “tombeau” précieux en vogue chez les compositeurs français du XVIIe siècle, elle veut évoquer avec une solennité frémissante le parcours iconoclaste d’un défricheur d’avenirs. Et ce n’est pas le moindre paradoxe de cette œuvre que de figer, de fixer sur le support l’échappée d’une âme en mouvement, comme le sculpteur qui par une inspiration insolente (et ingénue !) n’a pas craint de figurer la fumée, dans la pierre grise qui orne le fronton du columbarium du Père-Lachaise, à Paris. Voilà pourtant un tombeau qui tient plus de la “boîte roulante” (une invention sonore qu’il n’eut pas le temps de perfectionner) que du mausolée…
Il y a en effet quelque chose de l’odyssée miniature, du son vrai de l’aventure dans cette courte pièce, et l’on perçoit, aux cris exotiques qui persécutent la colonne, que la marche de Pierre ne fut pas de tout repos, qu’il eut à batailler, qu’il fut en butte à de véhémentes dénégations et fut éconduit pour avoir inventé simplement – c’est à dire trouvé – un univers “plastique” autonome, radicalement musical et poétique : la musique concrète, celle du monde même. [Jérôme Nylon]

Credits

  • Realized on tape recorders and computer at the composer’s studio in Crest
  • Sound recordings: Denis Dufour
  • Premiered at the Jacques Cœur theatre, Bourges, on May 31st, 1996 for the IMEB Synthèse festival

Record See all


Complete Acousmatic Works
vol. 1
16 CDs boxset
35 available
Buy
© S. Berg

Composer See all


Denis Dufour
About
fr
1953 – *

With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.

Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *

Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.